روزه چربی خون را پایین می‌آورد

روزه چربی خون را پایین می‌آورد

بالا بودن چربی خون  ریشه در دو عامل ژنتیک یا چاقی دارد. بی‌شک کسانی که چربی خون بالا همراه اضافه وزن دارند، روزه‌داری صحیح منجر به سوخته شدن ذخایر چربی و کاهش چربی خونشان می‌شود و بسیار مفید است.

نکته بسیار مهمی که مبتلایان به چربی خون بالا نباید از یاد ببرند، این است که مصرف غذاهای شیرین مثل شله‌ زرد، زولبیا و بامیه و حلیم با شکر و نیز لبنیات پرچرب مثل خامه و سرشیر در ماه رمضان باید کمتر شود، چراکه با مصرف این مواد تری گلیسیرید خون به شدت افزایش می‌یابد.

 

دقت در مصرف غذاهای پروتئینی

کسانی که مبتلا به نقرس هستند، در مواردی که حملات حاد بیماری آن‌ها اتفاق می‌افتد و درد مفاصل هم دارند، تنها با نظر پزشکشان می‌توانند روزه بگیرند.

دسته‌ای دیگر از افراد که اسیداوریک بالا دارند نیز باید در خصوص مصرف غذاهای پروتئینی بسیار دقت کنند، به خصوص اگر دارای مشکلات کلیوی هم باشند، به دلیل ضرورت مصرف زیاد مایعات در روز، باید با نظر پزشکشان روزه بگیرند.

به کسانی که آرتریت روماتوئید یا التهاب مفاصل  دارند، توصیه می‌شود روزه بگیرند، چراکه روزه‌داری در این افراد به کاهش التهاب مفاصل و بهبود دردشان کمک خواهد کرد.

 

فشار خونی‌ها و ممانعت از کارهای سنگین

فراموش نکنید که مصرف منظم دارو برای فشار خونی ها ‌ها، حکم مصرف اکسیژن را دارد. البته در بسیاری از این افراد مصرف داروها در وعده سحر و افطار مشکلی به همراه نمی‌آورد.

این دسته افراد باید به شدت از مصرف غذاهای شور بپرهیزند. به علاوه در طول روز از انجام کارهای بدنی سنگین که منجر به افزایش فشار خون می‌شود، ممانعت کنند. ناگفته نماند که مصرف میوه و سبزیجات به خاطر داشتن منیزیم به فشار خونی‌ها توصیه می‌شود.

کودکان و نوجوانان در سال اول روزه‌ داری باید در فاصله افطار تا قبل از خواب از مکمل‌های ویتامین B (ب کمپلکس) استفاده کنند

 

روزه و تنظیم قند خون

شاید بیشترین تردیدها در ارتباط با روزه‌داری به دیابتی‌ها معطوف باشد. بی‌شک دیابتی های نوع یک که ملزم به تزریق منظم انسولین هستند، باید در صورت صلاحدید پزشکشان روزه بگیرند، اما دیابتی‌های نوع دو به لحاظ این‌که می‌توانند داروهای خود را در وعده سحر و افطار مصرف کنند، با تنظیم رژیم درست غذایی همراه با روزه‌ داری می‌توانند به تنظیم قند خونشان کمک کنند، ولی این دسته افراد هم از انجام کارهای سنگین هنگام روزه‌داری منع می‌شوند.

کسانی که مبتلا به دیابت نوع دو هستند یا نارسایی کلیوی دارند، باید در سحر غذاهای پروتئینی را بسیار کم بخورند و مصرف آن را به وعده افطار موکول کنند، چراکه مصرف زیاد مواد پروتئینی، دفع آب از بدن را به شدت افزایش داده و به کلیه‌ها فشار زیادی وارد می‌کند. به بیان دیگر دیابتی‌ها در وعده افطار از حبوبات، گوشت و تخم‌مرغ استفاده کنند. به علاوه مصرف نان سبوس‌دار برای کنترل قند خون به این افراد توصیه می‌شود.

کودکان و مصرف مکمل‌های ویتامین B

بی‌شک گروه‌های آسیب‌پذیر مانند زنان باردار و شیرده که گرسنگی شدید منجر به تولید ترکیباتی مضر در خونشان می‌شود و از طریق جفت به جنین آسیب می‌رساند، از روزه گرفتن منع می‌شوند. اما در مورد کودکان و نوجوانانی که به سن تکلیف رسیده‌اند به عنوان دسته دیگر از افراد آسیب‌پذیر، با رعایت برخی نکات روزه‌ داری منعی نخواهد داشت.

کودکان و نوجوانان در سال اول روزه‌ داری باید در فاصله افطار تا قبل از خواب از مکمل‌های ویتامین B (ب کمپلکس) استفاده کنند. به علاوه مصرف تخم‌مرغ به عنوان یک منبع پروتئینی مطلوب برای بچه‌ها در وعده افطار توصیه می‌شود. مصرف میوه، به ویژه میوه‌های آبدار مثل آلو زرد، شلیل و انگور به بچه‌ها و روزه‌ داران توصیه می‌شود. ناگفته نماند که ماکارونی به عنوان یک وعده غذایی مطلوب برای بچه‌ها در وعده سحر محسوب می‌شود.

منبع: تبیان


دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Share →

Visit Us On Facebook