timthumb.php

کمردرد  شایع‌ترین علت ناتوانی در افراد زیر ۴۵ سال و دومین علت مراجعه به پزشک است. حدود ۸۰ درصد مردم در طول زندگی خود کمردرد یا پشت درد را تجربه می‌کنند.

ستون مهره‌ها از اجزای مختلف و متعددی تشکیل شده که هر یک از آن ها ممکن است آسیب ببیند و سبب کمردرد شود.

درد پشت در نتیجه فشار مکانیکی یا آسیب دیدن ستون مهره‌ها ایجاد می شود، ولی معمولا از شدت آن کاسته می‌گردد، اما اگر کمردرد برای مدت طولانی باقی بماند یا شدید باشد، باید بررسی‌های دقیق‌تری صورت گیرد

رفع کمردرد

رفع کمردرد با استراحت

شاید این مورد خلاف انتظار به نظر برسد، اما تجربه نشان داده، افرادی که بیش از حد در رختخواب می مانند تا کمردرد آن ها رفع شود، عملا روزهای بیشتر را با کمر درد درگیر خواهند بود.

معمولا توصیه می شود تا ۳ روز استراحت نسبی برای موارد کمردرد حاد در نظر گرفته شود. بهتر است برای رفع کمردرد هرچه زودتر کار و فعالیت متعادل شروع شود تا کمردرد زودتر پایان یابد.البته باید به دلیل کمردرد نیز توجه شود و با پزشک مشورت شود.

رفع کمردرد با انجام فعالیت های صحیح

فعالیت صحیح معمولا به بدن کمک می کند تا وضع صحیح ایستاده خود را به دست آورد و کمتر دچار درد در ستون فقرات شود. بخاطر داشته باشید این فعالیت باید صحیح باشد و مثلا فعالیتی مانند کارهای باغبانی اصلا توصیه نمی شود. همچنین سعی کنید حرکاتی را که قبلا منجر به بروز کمر درد شده اند را تکرار نکنید و برای رفع کمردرد حرکات صحیح را انجام دهید.

رفع کمردرد با حفظ وضع صحیح بدن

ممکن است که  کمر درد شما بطور ناگهانی شروع شده باشد، اما بذر این درد معمولا بطور مخفیانه کاشته می شود، با نشستن یا ایستادن در حالت غلط، فشار زیادی به فقرات وارد می شود. تنها یک خم شدن نا مناسب موقع مسواک زدن می تواند تا ۵۰% فشار وارده به فقرات کمری شما را افزایش دهد.پس سعی کنید برای رفع کمردرد بدن خود را در وضعیت صحیح قرار دهید.

رفع کمردرد با  تقویت عضلات شکم

ضعف عضلات شکمی باعث بیشتر شدن فشار وارده به ستون فقرات کمر می شود. بنابراین تقویت عضلات اطراف ستون فقرات و عضلات شکمی می تواند نقش موثری در کاهش  و رفع کمردرد داشته باشد

رفع کمردرد با افزایش انعطاف بدن

افزایش انعطاف بدنی می تواند به توزیع مناسب فشار در نقاط مختلف بدن کمک کند و از زحمت فقرات دردکشیده بکاهد. یک حرکت خوب این است که در لبه تخت بنشینید، یک پا را کاملا دراز کنید و کف پای دیگر را راحت روی زمین قرار دهید. سپس آرام بدن خود را روی پای درازشده بکشید.

رفع کمردرد با استفاده از ارتزها و محافظ های طبی

پشتیبان ها و محافظ های ستون فقرات که در انواع مختلف  هستند می توانند در فشارهای زیاد به ستون  فقرات کمک کنند. اما دقت کنید که این ارتزها و محافظ های طبی نباید زیاد استفاده شوند، چون باعث تنبلی عضلات کمری شده و وضع را بدتر خواهند کرد.

رفع کمردرد با گرما و سرما

در حوادث ناگهانی بهتر است ابتدا محل التهاب یا تورم را سرد نگه دارید و بعد از ۱-۲ روز محل را گرم کنید. البته این روش برای تمام موارد قابل توصیه نیست. در عین حال بعضی پزشکان معتقدند این روش تاثیر چندانی در فرآیند بهبودی ندارد و حتی ممکن است در اثر گرما و سرمای کنترل نشده به پوست و عضلات صدمه وارد شود.

رفع کمردرد با طرز صحیح خوابیدن

شما حدود یک سوم عمر خود را خواب هستید، بنابراین وضع صحیح خواب می تواند تاثیر زیادی در سلامت ستون  فقرات و دستگاه اسکلتی شما داشته باشد. جای خواب نباید زیاد نرم یا زیاد سفت باشد. قوسهای طبیعی در کمر و گردن باید حفظ شوند تا باعث رفع کمردرد شود.

افرادی که به پهلو می خوابند بهتر است بالش کوچکی را بین دو زانوی خود قرار دهند.افرادی که به پشت می خوابند، بهتر است بالش کوچکی را زیر زانوهای خود بگذارند. افرادی که به شکم (دمر) می خوابند، باعث ایجاد فشار شدید بر فقرات گردن و کمر خود می شوند.

رفع کمردرد با ترک سیگار

شاید به نظر نامربوط بیاید. اما سیگار کشیدن همانطور که می تواند به قلب و ریه شما آسیب بزند، می تواند بر عروق خونی تغذیه کننده بافت محافظ ستون  فقرات هم اثر گذاشته و باعث کاهش خونرسانی به عضلات و نسج نرم اطراف کمر شود.

تحقیقات ثابت کرده است که سیگاری ها به شدت در معزض ابتلا به کمر درد هستند برای تسکین درد کمر خود سیگار را هر چه زودتر ترک کنید.

رفع کمردرد با کاهش استرس

در بسیاری موارد کمردرد در اثر مشکلات عصبی و استرس های روزمره تشدید می شود. اگر احساس می کنید کمردرد شما ارتباطی با ناراحتی عصبی-روحی دارد، بهتر است با مشاور روانشناسی خود حرف بزنید.

بسیاری از بیماری های روان مانند افسردگی و اضطراب، خود را به صورت دردهای جسمی مانند کمردرد نشان می دهند.

رفع کمردرد با  روش های ریلکسیشن (تن آرامی)

ثابت شده است که روش های تن آرامی مانند نفس های عمیق و شمرده، تکنیک های مدیتیشن و ریلکسیشن و کاهش استرس عضلات، می تواند در بیماران احساس بهتری ایجاد کند و از شدت کمردرد آن ها بکاهد و باعث رفع کمردرد آن ها شود.

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Print Friendly
Tagged with:  
Share →

Visit Us On Facebook