fxolhbzmlo0a8drk2ok4115

درد ستون فقرات یا درد پشت یکی از شایع‌ترین شکایات از سوی بیماران مراجعه‌کننده به مراکز درمانی است و تقریبا ۹۰ درصد از افراد در طول زندگی خود، درد ستون فقرات را تجربه می‌کنند.

ستون فقرات به عنوان بخش اصلی استخوان‌بندی بدن انسان، توانایی چرخیدن و خم شدن را فراهم می‌سازد.

كارهای روزانه ما می تواند روی ستون فقرات اثر منفي داشته باشد. يك كارگر در محل كار خود با انجام غلط حركات به ستون فقرات خود صدمه بزند.

اين صدمه با يك حركت ناگهانی ايجاد شود مانند بلند كردن ناگهاني يك جسم سنگين از روي زمين يا مي‌تواند در اثر حركات غلط و با فشار كم روی ستون فقرات به مرور زمان ايجاد شود.

رفع درد ستون فقرات

درد حاد ستون فقرات اساسا ناشی از اسپاسم عضله یا كشیدگی رباط‌هاست، و معمولا این دردها حداكثر تا 6 هفته طول می‌كشد كه در بیشتر موارد با استفاده از مسكن‌هایی ساده همچون استامینوفن و ‌ایبوپروفن رفع می شوند

استفاده از گرما به صورت دوش آب گرم به مدت 10 تا 15 دقیقه یا حوله مرطوب (نه چندان داغ) دررفع درد ستون فقرات موثر است، همچنین در برخی از بیماران قرار دادن تكه‌های یخ یا یك حوله یخ‌زده كه به دور آن حوله خشكی پیچیده شده است، می‌تواند در رفع درد ستون فقرات موثر باشد.

ولی نباید این موضوع را فراموش كرد كه در صورت وجود درد شدید گردن یا بی‌حسی‌ای كه به شانه‌ها انتشار پیدا می‌كند، باید ترجیحا به پزشک متخصص درمان درد ستون فقرات (متخصص طب فیزیکی و توانبخشی) مراجعه  كرد.

كاهش استرس‌های روانی تا حد بسیار زیادی در كاهش درد ستون فقرات، عود و حتی پیشگیری موثر است و از جمله روش‌های پیشنهادی به منظور رفع درد ستون فقرات ، انجام یك دم عمیق و نگه داشتن نفس به مدت چند ثانیه و بازدم به صورت كامل است.

ولی در مورد كمر درد، استراحت در منزل به مدت یك تا 2 روز می‌تواند بیمار را مجددا به فعالیت روزانه خود بازگرداند .

نباید فراموش شود كه فعالیت سنگین، برداشتن اجسام سنگین، خم شدن و پیچش كمر به صورت مكرر می‌تواند درد ستون فقرات را بازگرداند. بنابراین حركات نرمشی و ورزش‌های تقویت‌كننده عضلات كمر و شكم و آیروبیك پس از رفع موقت درد ستون فقرات بایستی انجام شود.

پیشگیری از درد ستون فقرات

 حمل كوله‌پشتی و كیف‌های سنگین روی شانه‌ای می‌تواند تا حد زیادی باعث درد ستون فقرات  شود، بنابراین بهتر است برای پیشگیری و رفع درد ستون فقرات از كیف‌های چرخ‌دار یا كیف‌های دستی استفاده شود و هنگام نشستن یا راه رفتن، اصول سر بالا، شانه‌ها پایین و پشت صاف را فراموش نكرد .

همچنین برای پیشگیری از درد ستون فقرات هنگام خوابیدن به پشت باید از بالش كوتاه استفاده كرد و زیر زانوها یك بالش كوتاه قرار داد و در صورت خوابیدن به پهلو ارتفاع بالش در حدی باشد كه گردن در وضعیت صاف قرار گیرد و تا حد امكان از خوابیدن روی شكم پرهیزكرد.

بیشتر بخوانید…

روماتیسم ستون فقرات و علائم آن

مشکلات ستون فقرات به علت اضافه وزن

وارد شدن فشار بر ستون فقرات و کمردرد

علل دردهای ستون فقرات

علائم آسیب مهره های ستون فقرات

علل عفونت ستون فقرات

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Print Friendly
Tagged with:  
Share →

Visit Us On Facebook