timthumb.php

برای جلوگیری از کمردرد  باید هر چند دقیقه یک بار وزن را از یک پا به پای دیگر منتقل کنید، در واقع ایستادن در یک مکان مانند در صف ایستادن، یک پای خود را روی یک پله بگذارید. در واقع ایستادن از گذاشتن دست ها به کمر و تکیه دادن به عقب خودداری کنید.

اجتناب از رانندگی طولانی مدت و جلوگیری از کمردرد

 پیشرفت و رشد تکنولوژی و گسترش شهرنشینی همراه با جنبه های مختلف آن و اصنافی که در ارتباط با شهر نشینی هستند، جلوه ی تازه ای به زندگی انسان دوران مدرن بخشیده است.

در ابرشهرهای امروزی نیازهایی وجود دارد که تا پیش از این دوران حتی قابل تصور نبود. حمل و نقل درون شهری از جمله مواردی است که حجم زیادی از نیرو و سرمایه ی ساکنین شهرها را به خود اختصاص می دهد.

اتوبوس، تاکسی و مترو از جمله ی وسایل نقلیه ی شهری هستند که در نقاط مختلف دنیا مورد استفاده قرار می گیرند اما مشکلات بسیار زیادی که رانندگان این نوع وسایط نقلیه با آن مواجه هستند از معضلات این پدیده ی شهر نشینی است.

از جمله این مشکلات می توان به درد مفاصل، کمردرد، دردهای عضلانی و… اشاره کرد که رانندگان با آن ها دست به گریبان هستند.

نشستن برای زمان های طولانی به صورت ثابت عواقب بسیاری بدی  از جلمه کمردردرا به وجود می آورد. رانندگان باید برای جلوگیری از کمردرد هر یک ساعت یا دو ساعت یک بار از ماشین پیاده شده، مقداری پیاده روی کرده و حرکات نرمشی انجام دهند.

تنظیم صندلی، فرمان و اینه نقش بسیار مهمی در درست نشستن و زوایای صحیح مفاصل در ضمن رانندگی دارند. همچنین فرم صندلی و زوایای خاصی که در ناحیه پشت کمر و صندلی باید داشته باشد، در سلامتی ستون فقرات و جلوگیری از کمردرد  و سایر مفاصل رانندگان اهمیت زیادی دارد.

البته تنظیم ترمز و کلاچ و سهولت کار با آن ها نیز نقش مهمی در سلامت مفاصل اندام های رانندگان ایفا می کند یک کلاچ خراب که با فشار بسیار زیاد حرکت می کند مسلماً اثرات نامطلوبی روی مفاصل زانو خواهد داشت.

همچنین ارتفاع صندلی وتنظیم پشتی صندلی با توجه به قدر رانند نقش مهمی در درست نشستن او دارد که سلامت مفاصل راننده به خصوص ستون فقرات گردن و پشت را تأمین می کند.

رانندگان بعد از هر یک یا دو ساعت رانندگی باید برای جلوگیری از کمردرد از ماشین پیاده شده و تغییر وضعیتی در مفاصلشان ایجاد کرده و ستون فقرات خود را از حالت خمیدگی بیرون آورند که این هم از نظر مفاصل و هم از نظر سیستم عروقی اندام های تحتانی مهم است.

تغذیه ی افراد راننده فرق چندانی با دیگران ندارد با این تفاوت که در فصل گرما بدنشان به مایعات بیشتری احتیاج دارد و توصیه می شود همیشه یک بطری آب همراه داشته باشند و این مهمترین دستور غذایی است که باعث می شود بدنشان دچار کم آبی نشود.

 خوابیدن  مناسب و پیشگیری از کمردرد

خوابیدن روی شکم، بدترین وضعیت برای مبتلایان کمردرد است، اگر متمایلید به پشت بخوابید بهتر است بالشی را زیر زانوها بگذارید تا اندکی خمیدگی ایجاد شود. به هیچ عنوان بالش را زیر پا نگذارید که باعث افزایش قوس کمر و کمردرد می گردد.

خوابیدن به پهلو بهترین نوع خوابیدن برای مبتلایان به کمردرد است، در این وضعیت بالش را تا ارتفاع شانه بالا آورده و پاها را خم کنید و به حالت چمباتمه قرار گیرید. بهتر است در این موقعیت بالشی را بین زانوها قرار دهید.

رعایت اصول صحیح انجام کار و جلوگیری از کمردرد

بدن انسان به کار در حالت نشسته و یا ایستاده مداوم هماهنگی پیدا نکرده است و در حالت نشسته مداوم فشار بیشتری به کمر وارد می شود. نکته مهم در جلوگیری از بروز بیماری های استخوانی عضلانی ناشی از کار مانند کمردرد، ایجاد تنوع در کار می باشد.

مثلاً  برای جلوگیری از کمردرد محیط و وظایف کاری به نحوی طراحی شوند که کاربر به طور مداوم در حالت ایستاده یا نشسته نباشد. اصول طراحی میز و صندلی در کارهای نشسته در جلوگیری از کمردرد بسیار مهم هستند.

اگر صندلی یا میز مناسب نباشد، کاربر زود خسته می شود. همین طور باید نور کافی آماده باشد. کاربری که به علت نور کم باید به طور مداوم بر روی میز کار خود خم باشد مسلماً خیلی زود دچار ناراحتی های گردن  کمردرد می شود.

امروزه برنامه های ورزشی متنوعی برای پرسنل اداری تهیه شده که مقداری از آنان در محیط کار و دسته جمعی انجام می شود. شایع ترین ناراحتی در افرادی که زیاد از حد کارهای نشسته انجام می دهند دردهای استخوانی عضلانی خصوصاً کمردرد می باشد.

ویژگی صندلی مناسب برای جلوگیری از کمردرد

اگر صندلی مشکل دارد باید حتماً اصلاح شود نه اینکه کاربر خود را با شرایط فعلی تطبیق دهد. صندلی مناسب برای جلوگیری از کمردرد باید با ثبات و محکم باشد و بتوان آن را در حالیکه روی آن نشسته ایم، تنظیم نمود.

نشیمن و پشتی صندلی مناسب برای جلوگیری از کمردرد باید جاذب عرق بوده و به هیچ وجه نایلونی نباشد، زیاد سفت و خیلی نرم نباشد. نشیمن گاه صندلی طوری قرار بگیرد که وزن به ران ها منتقل شود نه به پاها.

پشتی صندلی مناسب برای جلوگیری از کمردرد باید در جهت بالا و پایین عقب و جلو متحرک باشد تا وضعیت دلخواه را کاربر به آن بدهد و بعد ثابت شود.

در کارهایی که توأم با چرخش اند صندلی باید حول محور عمودی چرخش داشته باشد.

  • اطلاعات بیشتر….

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با هر کدام از مقاله های زیر بر روی آن ها کلیک کرده ومقاله موردنظر را مطالعه کنید

مطالعه مقاله کمردرد به علت بد ایستادن

مطالعه مقاله ورزش های صبحگاهی برای پیشگیری از کمردرد

مطالعه مقاله کمردرد و بی حسی پاها

منبع : کتاب درمان آسان کمردرد

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Print Friendly
Tagged with:  
Share →

Visit Us On Facebook