post_image

همه ما قطعاً بار‌ها با مشکل گرفتگی عضلات مواجه شده‌ایم. احساسی که انگار شانه‌ها به سمت گوش‌ها بلند می‌شوند و درد شدیدی را به وجود می‌آورند. زیاد اتفاق می‌افتد که گرفتگی از شانه‌ها و گردن شروع می‌شود و اثرات آن فقط درد و گرفتگی نیست بلکه حرکات ما را محدود می‌کند. علت ایجاد این قبیل گرفتگی‌ها چیست؟ علت آن وضعیت اندامی نادرست، استرس و حرکت نادرست خصوصاً هنگام ورزش کردن می‌باشد. همگی اینها می‌توانند به تنهایی دلیل ایجاد این قبیل گرفتگی‌ها شوند. هنگام بروز گرفتگی، حرکت نکردن می‌تواند اوضاع را بد‌تر کنید.

برای تمرین و حرکت دادن عضلات چند راهکار ارائه شده است که در اینجا به ذکر آن‌ها می‌پردازیم. با انجام این حرکات بطور منظم می‌توانید جریان خونی پر از اکسیژن به عضلات خود هدایت کنید. عضلاتی عاری از گرفتگی، همراه با قابلیت حرکت بیشتر و عدم امکان گرفتگی در آن‌ها داشته باشید.

خستگی و خشکی بدن را رفع کنید

فواید: خشکی و گرفتگی را از گردن و شانه‌ها خارج می‌کند، گرمای دستان شما به آزاد کردن بافتهای ارتباطی عضلات گردن و شانه کمک می‌کند.
چگونه انجام دهید: کف دست چپ خود را روی پشت گردن خود قرار دهید، نفس عمیقی بکشید و همزمان با بازدم، عضله آن قسمت را فشار دهید. این حرکت را ۳ تا ۵ مرتبه انجام دهید. سپس دست چپ خود را روی شانه سمت راست گذاشته (روی عضله ذوزنقه و نه روی استخوان) و تکرار کنید. همانطور که با بازدم فشار می‌دهید به آرامی‌‌ رها کرده و در طرف مخالف تکرار کنید. می‌توانید با خود اینگونه تصور کنید که عضله شما مانند اسفنج پر از آبی است که هر بار که فشار می‌آورید گرفتگی آن بیرون می‌آید. هنگامی که به آرامی‌‌ رها می‌کنید، آب تازه‌ای به اسفنج کشیده می‌شود که باعث کشیدگی و باز شدن عضلات شما می‌شود.

آزاد کردن عضلات با بالا بردن و کشیدن شانه

فواید: اینکار باعث افزایش انعطاف پذیری کتف و ترقوه می‌شود و همچنین باعث کشش و آرامش عضلات شانه و گردن می‌شود.
چگونه انجام دهید: شانه‌ها ی خود را به حالت دایره‌ای چرخش دهید. به سمت جلو، سپس بالا و بعد عقب و در آخر آزاد‌‌ رها کنید. در حین انجام این حرکات بطور منظم تنفس کنید. بطوری که با دم شانه‌ها را به جلو و با بازدم به بالا و دوباره با دم به بالا و با بازدم‌‌ رها کنید. می‌توانید اینطور تصور کنید که بافتهای عضلانی شما به راحتی مانند یک آدامس، نرم و انعطاف پذیر، کش می‌آیند. هر بار که شانه‌های خود را آزاد می‌کنید، احساس کنید که شانه‌ها پایین‌تر می‌آیند و کتف‌هایتان رو به پایین می‌آیند.

گرفتگی عضلات را از بین ببرید

فواید: جریان خون و انعطاف پذیری را تسهیل می‌کند. به آزاد کردن هورمون های رشد در پوست می‌انجامد و به تولید اندورفین (Endorphin) کمک می‌کند.
چگونه انجام دهید: با دست چپ نیمه باز و مچ دست آزاد، ضرباتی محکم ولی آرام به تمام طول دست، عضلات ذوزنقه‌ای و به کنار و پشت گردن بزنید. سپس در جهت مخالف تکرار کنید. می‌توانید اینگونه تصور کنید که بدن شما از دستمالهای لایه لایه‌ای تشکیل شده و شما به تک تک این لایه‌ها دسترسی پیدا می‌کنید. هر ضربه به تحریک و آرامش پوست، بافتهای ارتباطی، عضلات، استخوان و مغز استخوان می‌پردازد.

منبع : پارسه گارد


دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Share →

Visit Us On Facebook