relaxation1

مدیتیشن یکی از درمان های پیشرفته امروزی به شمار می رود که می تواند به طور وسیعی تحت عنوان طب فکری بدنی طبقه بندی گردد. بسیاری از پزشکان مدیتیشن را به عنوان یک روش درمانی جهت پایین آوردن فشار خون و تنفس بهتر مبتلایان به آسم و کاهش دردهای مزمن نظیر کمردرد توصیه می کنند.

در برخی موارد مدیتیشن به منظور یک روش درمانی مکمل در کنار سایر درمان های کمردرد به بیمار توصیه می شود. استفاده از مدیتیشن برای درمان کمردرد چیز جدیدی نیست. بهبودی بوسیله ی این روش از دیرباز در فرهنگ های قدیم و سراسر جهان وجود داشته و در ادیان مختلف به آن اشاره شده است.

در حقیقت به طور عملی بسیاری از گروه های مذهبی، مدیتیشن را در صورت های مختلفی به اجرا در می آورند و ارزش آن در کاهش  کمر درد و افزایش بهبودی سلامت انسان از سالیان گذشته امری کاملاً اثبات شده می باشد.

امروزه از کمردرد به عنوان شایعترین اختلال پزشکی نام برده می شود و برای برطرف کردن آن از تکنیک ها و روش های مختلف دارویی و غیر دارویی استفاده می گردد.

یکی از این روش های درمانی مفید و رایج برای مشکل کمردرد، مدیتیشن است.

مدیتیشن تنها آنچه که یوگاکارها با نشستن در دامنه ی کوه های هیمالیا انجام می دهند نیست. بلکه یک روش انعطاف پذیر مقابله با استرس، اضطراب و بسیاری از وضعیت های خاص پزشکی است که هر روزه به طور روز افزون صلح و آرامش داخلی ما را بر هم می زنند.

یک فیلسوف چینی مبدع روشی از مدیتیشن است که در آن چینی ها کاملاً می نشینند و هیچ حرکتی انجام نمی دهند و در واقع از طریق فکر نکردن به افکار ناراحت کننده و آزارآور، برای خود یک ناشتایی فکری ایجاد می کنند.

این ناشتایی فکری که در مدیتیشن رخ می دهند مغز و روح را کاملاً تصفیه کرده و همانند ناشتایی بدنی گرسنگی عمل می کند. ناشتایی بدنی و ناشتایی فکری هر دو کاملاً طبیعی بوده و در واقع یک روش جوان سازی بافت های بدن می باشند که بوسیله ی خالی کردن بدن و روح از تمام سیگنال های ورودی عذاب آور برای مدت چند دقیقه یا چند روز اتفاق می افتد.

آن ها عقیده دارند که به وسیله ی همین ناشتایی فکری و بدنی می توانیم به آرامش کامل برسیم و از بسیاری از دردهای مزمن نظیر کمردرد رهایی یابیم.

تأثیرات مفید مدیتیشن در رفع کمردرد

در یک تحقیق انجام شده، 72% از بیماران مبتلا به دردهای مزمن ماندد کمردرد ، حداقل به مدت 33% پس از یک دوره 8 هفته ای از مدیتیشن تفکری با کاهش  کمردرد درد مواجه شده اند.

کاهش درد دیسک کمر با مدیتیشن

تکنیک های مدیتیشن همچنین یک عنصر کلیدی در کنترل درد دیسک کمر  می باشد. در یک دانشگاه بیشتر از 100000 نفر که از بیماری دیسک کمر رنج می برند، در یک کلاس آموزش 12 ساعته از تمرین های شبیه به مدیتیشن به عنوان بخشی از یک برنامه کنترل دیسک کمر سود برده اند. افرادی که آموزش دیده اند پس از آموزش ذکر کرده اند که 20 تا 15 درصد در کنترل درد دیسک کمر موفقیت داشته اند

انواع متداول مدیتیشن در رفع کمردرد

چهار نوع مختلف از مدیتیشن وجود دارد:

- مدیتیشن (TM) و رفع کمردرد

- مدیتیشن (ZEN) و رفع کمردرد

مدیتیشن بودیست (Buddhist) و رفع کمردرد

مدیتیشن تائویست (Taoist) و رفع کمردرد

تمام این روش ها در یک چیز مشترک هستند. آنها همه در جهت تمرکز فکر و آرامش ذهن شلوغ، اتفاق نظر دارند. این روش ها تحریک را قطع نمی کنند، بلکه بیشتر ذهن شما به یک عنصر شفاف در مغز که می تواند یک صدا یا یک کلمه و یا یک تصویر و یا یک شخص مشخص باشد، معطوف می کند.

هنگامی که مغز در نتیجه تمرکز روی این عنصر شفاف، به احساس آرامش و صلح به حد اشباع رسید، دیگر جایی برای نگرانی و استرس و بالطبع متمرکز نمودن فکر بر روی عضو دردآلود  از جمله کمردرد وجود نخواهد داشت. بر طربق نظریات  یکی از پیشگامان طب فکری بدنی در مدیتیشن ، مدیتیشن می تواند به طور وسیعی مغز را راهنمایی نماید و این راهنمایی در تضاد متقابل با عوامل و آلامی است که مغز را به طور کامل اشباع کرده و عامل بروز استرس و  کمر درد می باشند.

در این زمینه بخوانید…

منبع : کتاب درمان آسان کمردرد

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Print Friendly
Tagged with:  
Share →

Visit Us On Facebook