یکی از بخش‌هایی که در صورت آسیب‌ دیدگی درد بسیاری خواهد داشت، زانو است. زانو درد در میان خانم‌ها بسیار شایع‌ تر از آقایان است.

بزرگ‌ ترین مفصل بدن در زانو است که از سایر مفاصل بدن آسیب‌ پذیرتر است.  مفصل زانو یا در اثر پارگی تاندون و صدمه به غضروف و یا در اثر کار کشیدن بیش از حد و عدم استراحت کافی آسیب می‌بیند و باعث زانو درد می شود.

زانودرد  از جمله دردهایی است که بیمار را وادار می سازد به پزشک مراجعه کند. با نوع زندگی و فعالیت های اجتماعی در جامعه امروزی شمار این گونه بیماری ها روبه فزونی گذاشته است

زانودرد علل گوناگونی دارد و درمان  های متفاوتی را می طلبد. محافظت از زانو در مقابل بروز برخی از دردها بسیار مشکل است ولی می توان با رعایت چند اصل مهم احتمال صدمه به زانو ها را به حداقل کاهش داد. براساس تحقیقات پزشکی برای کاهش بیماری های زانو مثل (استئوآرتریت) باید لاغر شوید زیرا چه در کارهای روزمره و چه در قدم زدن فشار روی زانوهایتان کاهش می یابد.

کاهش وزن صدمات احتمالی به رباط ها و تاندون ها را کاهش می دهد.

روش های درمان زانو درد

اگر به زانودرد مزمن مبتلا هستید  برای درمان زانو درد به شنا و یا ورزش های آبی بپردازید. طبق یک خاصیت فیزیکی وقتی بدن در آب غوطه ور می شود از وزن بدن کاسته می شود. در نتیجه وزن بدن به زانوها فشار وارد نمی کند. اگر به استخر دسترسی ندارید و یا علاقه ای به ورزش های آبی ندارید حداقل به ورزش هایی بپردازید که باعث کشش بدن و ماهیچه ها شوند.

ورزش هایی چون بسکتبال، تنیس و دویدن را محدود کنید. اگر با این گونه ورزش ها زانودرد شما تشدید شد حتماً آن را محدود کنید. به بدنتان توجه کنید، اگر احساس کردید برخی از حرکات ورزشی به شما صدمه وارد می کند نوع ورزشتان را تغییر دهید. خودتان را با فعالیت زیاد خسته نکنید بلکه در اولین فرصت به استراحت بپردازید.

گوش به زنگ باشید زیرا بیشتر صدمات زمانی اتفاق می افتد که انسان خسته است. از زانوهایتان محافظت به عمل آورید. پوشیدن زانوبند هنگام ورزش شما را از برخی صدمات مصون نگاه می دارد. هنگامی که رانندگی می کنید از زانوهایتان در مقابل صدمات ناشی از داشبورد محافظت به عمل آورید.

وقتی زانودرد به صورت مزمن در می آید زانو ورم می کند. برخی از بیماری  ها باعث  ورم و التهاب زانوها می شود. صدمات زانو در ابتدا باعث ورم زانو می شود که خود سبب صدمات بیشتر خواهد شد و این روند همچنان ادامه پیدا می کند تا به صورت مزمن درمی آید. با محافظت های پزشکی می توان این چرخه معیوب را شکست و صدمات آتی بافت های زانو را به حداقل رساند. حتی با برخی از مراقبت های خانگی می توان ورم و زانودرد را کاهش داده و از جراحات بیشتر جلوگیری کرد.

از بهترین روش های درمان زانو درد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استراحت

استراحت در منزل از مهمترین اصول درمان زانو درد است

 کمپرس کردن

 کمپرس با یخ دو تا سه بار در روز به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه  برای درمان زانودرد مفید است.

 قراردادن زانو در ارتفاع

 قراردادن زانو در سطحی بلندتر از بدن باعث می شود نیروی جاذبه مایعات جمع شده در بافت صدمه دیده را کاهش داده در نتیجه ورم نیز کمتر شده و خستگی را از ما دور می سازد.

بستن زانوها

 بستن زانوها به دو دلیل مفید است. نخست ورم را کاهش می دهد سپس مکانیسم زانو را به نظم در می آورد.

 استفاده از داروها

 اگر شما به زخم معده، بیماری کلیه و بیماری های خونی مبتلا نیستید داروهای ضد التهابی دردرمان زانودرد به شما کمک های فراوانی می کند.

یوگا

ورزش یوگا برای رفع و درمان زانو درد بسیار موثر است

یوگا در رفع درد پا نیز تاثیر بسیار زیادی دارد .بسیاری از ورزش های یوگا عضلات زانو را تقویت کرده و باعث انعطاف پذیری بیشتر آن ها می شود

تغذیه و رژیم غذایی

پزشکان برای درمان زانو درد یک برنامه غذایی و رژیم مناسب را به بیمار پیشنهاد می کنند زیرا کاهش وزن و رسیدن به وزن مطلوب نیز در درمان زانو درد بسیار موثر است

پیاده روی

یکی از ورزش های مناسب در درمان زانو درد پیاده روی می باشد. پیاده روی بر روی مفاصل زانو فشار وارد نمی کند و در رفع زانو درد بسیار موثر است

آب درمانی

یکی از مؤثر ترین روش های درمان آرتروز زانو کاهش وزن است. هرچه فشار و وزن کمتری بر زانو وارد شود، زانو دچار آسیب دیدگی کمتری می گردد.

هدف از انجام آب درمانی خارج کردن سمومی از بدن است که می تواند باعث درد و التهاب مفاصل مانند زانو درد شود .

ورزش های درون آب و آب درمانی با کاهش فشار بر روی مفاصل می تواند از مناسب ترین درمان ها مخصوصا در مراحل آغازی باشد.

آب درمانی مخصوصا راه رفتن در آب به دلیل کم شدن فشار بر روی زانو در تقویت عضلان زانو و درمان زانو درد بسیار موثر است .زانو درد یکی از مشکلاتی است که در همه سنین و با علت های متفاوت بروز می کند و تقویت عضلات زانو در کلیه زانو درد ها بسیار موثر است.

sg-aquatic-water-gym-in-pool

سرما و گرما

یکی دیگر از روش های تاثیرگذار در کاهش و همچنین درمان زانو درد بسیار استفاده از سرما و گرما می باشد

طب سوزنی

محققان معتقدند طب سوزنی به جز رفع زانو درد با مکانیسم رفع اسپاسم عضلات زانو و کاهش التهاب و افزایش خون رسانی مفصلی در درمان زانو درد می تواند تاثیر گذار باشد

طول درمان زانو درد با طب سوزنی بر اساس علل به وجود آورده آن متفاوت است ولی به طور کلی 10 الی 15 جلسه و هر جلسه 20 دقیقه برای رفع زانو درد نیاز است.

لیزردرمانی

یکی دیگر از روش هایی که در درمان زانو درد بسیار موثر است لیزر درمانی است.تعدادی از بیماران برای درمان زانو درد با لیزر به یک جلسه درمان در هفته و یا چندین هفته نیاز دارند

بیماران بهتر است به مدت 4 تا 5 هفته فعالیت های خود را کاهش داده و دستورات متخصص طب فیزیکی و توانبخشی را رعایت کنند معمولا اکثر بیماران مبتلا به زانو درد از روش لیزر درمانی راضی هستند.

ز

درمان خانگی زانو درد

برای درمان زانو درد استراحت کنید و از انجام دادن فعالیت هایی که ممکن است درد شما را بیشتر کند پیشگیری کنید

برای رفع زانو درد در ابتدا کمپرس یخ را هر ساعت و هر دفعه به مدت 15 دقیقه بر روی زانو قرار دهید.پس از روز اول کمپرس یخ را حداقل چهار بار در طول روز بر روی زانو بگذارید

از نوارها و باندها برای بستن زانوها استفاده کنید به این دلیل که در کاهش تورم زانو و زانو درد موثر است

برای درمان زانو درد می توانید از مسکن هایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن استفاده کنید

برای رفع زانو درد هنگام خوابیدن یک بالش زیر زانوهایتان قراردهید

ورزش های زانو درد

پا را از یک طرف بلند کردن

برای حفظ کردن تعادل پشت یک صندلی قرار بگیرید . وزن بدن را روی پای چپ بیندازید پس از آن پای راست را بلند کرده و از پای چپ دور کنید . پای راست باید کاملا صاف باشد و عضلات پا باید کشیده باشند.

خم نشوید. پای خود را پایین آورده و استراحت کنید. این تمرین را برای درمان زانو درد ۱۰ بار انجام دهید، استراحت کنید و ۱۰ بار دیگر هم انجام دهید. اگر برایتان مشکل است تا جایی که ممکن است پایتان را بالا ببرید، نه بیشتر. بعد از چند بار تمرین، می توانید پای خود را بالاتر ببرید.

نشستن و بلند شدن

این حرکت برای راحت بلند شدن می باشد برای انجام این حرکت دو بالش بر روی صندلی و صاف بنشینید به صورتی که کف پاها بر روی زمین باشد.

پس از آن خیلی آرام بلند شوید.سپس به آرامی بنشینید .در این حرکت زانوها باید خم باشند و حرکت نکنند . دست های شما هم می توانند آزادانه در اطراف پاشند و هم می توانند ضربدری همدیگر را بگیرند .

اگر انجام دادن این کار برای شما مشکل است یک بالش دیگر اضافه کرده و یا اینکه از یک صندلی دسته دار برای بلند شدن کمک بگیرید

تعادل بر یک پا

برای درمان زانو درد روی یک پا بایستید می توانید پشتی یک صندلی را برای حفظ کردن تعادل بگیرید.خیلی آرام پای خود را بالا برده و 20 ثانیه در این حالت بمانید و پس از آن پای خود را آرام به زمین برسانید و دوباره این حرکت را انجام دهید این حرکت هنگامی که می خواهید از ماشین پیاده و یا خم شوید مناسب است. اگر برایتان ممکن است مدت بیشتری روی یک پا ایستاده و با چشمان بسته این حرکت را انجام دهید

بالارفتن از پله

پایین بیایید به صورتی که ابتدا پای راست و سپس پای چپ را پایین بگذارید.10 مرتبه این حرکت را انجام دهید و استراحت کنید سپس 10 بار دیگر این حرکت را تکرار کنید بار دوم اول پای راست خود را روی پله بگذارید اگر برایتان مشکل است می توانید از دیوار و نرده برای حفظ تعادل استفاده کنید . ابتدا از پله ای با ارتفاع کم استفاده کنید

سایر ورزش های مفید

از جمله ورزش هایی که برای درمان زانو درد مفید هستند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دوچرخه سواری

شنا و ورزش های آبی

ورزش را با مقدار کم شروع کنید . اگر برای اول بار ورزش ها را بدون درد انجام دادید برای دفعه دوم تعداد حرکات را بیشتر کنید به طور کلی در روز حدود 30 دقیقه ورزش کنید پس از چند جلسه عضلات پا از زانویتان محافظت می کند و انعطاف پذیری بدن شما بیشتر می شود


دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Print Friendly
Tagged with:  
Share →

Visit Us On Facebook