post_image

خانم های خانه‌دار که به هنگام انجام کارها منزل سر خود را به سمت پایین به مدت طولانی نگه‌می‌دارند در معرض ابتلا به آرتروز گردن قرار دارند. زمان بروز آرتروز گردن بعد از ۴۰سالگی است و این در حالی است که درصورت رعایت نکردن نکات ایمنی در فعالیت‌های روزانه، سن ابتلا به آرتروز گردن کاهش می‌یابد. خم نگه‌داشتن سر به طرف پایین در طول روز به‌مدت طولانی باعث ایجاد فشار به مهره‌های گردن و دیسک بین مهره‌ها می شود و آرتروز گردن را ایجاد می نماید. خانم ها به هنگام کار باید سطح کار خود را بالاآورده تا مجبور به خم کردن سر و گردن نباشند.گردن، گذرگاه عصب‌های حسی بسیار مهم است که به سر و صورت ختم می‌شوند. ستون فقرات در گردن شامل ۷ مهره است که قابل حرکت هستند و این امکان را به ما می‌دهند که گردن خود را به اطراف بگردانیم.گردن به‌ دلیل نرمی و قابلیت انحنا به آسانی می‌تواند در مواقع زمین خوردگی یا تصادف صدمه ببیند و چون گردن ایستگاهی برای گذشتن رگ‌های مهم و حساس به سر و مغز است،  لذا آسیب گردن سبب قطع جریان خون و مشکلات حسی می‌شود.
علل درد آرتروز گردن متعدد است که بیشترین و مهم‌ترین آن با  برخی مشاغل در  ارتباط است.  در اشخاصی که مرتب رانندگی می‌کنند مانند رانندگان کامیون،  اتوبوس امکان ابتلا به آرتروز گردن بیشتر است. برخی افراد که با ماشین‌های سنگین حرکت می‌کنند یا مجبور به بلند کردن بارهای سنگین هستند و با حرکت شدید و محکم شانه‌ها این عمل را انجام می‌دهند ممکن است دچار کوفتگی ماهیچه‌های گردن و آرتروز گردن شوند. سائیدگی و پوسیدگی، پوکی استخوان‌ها در سنین بالا و وجود آرتروز گردن که تعداد زیادی افراد دچار آن هستند، سبب ازبین رفتن فاصله بین استخوان‌ها می شود و گردن درد ایجاد می شود.  ورزش غلط،  به‌کار بردن متکاهای سفت و بالش‌های بزرگ وحرکت شدید سر و گردن به طرف جلو از جمله عوامل ایجادکننده آرتروز گردن می باشند.متخصصان  طب فیزیکی وتوانبخشی می گویند: افسردگی برخی افراد، گرفتاری‌های شغلی، تغذیه نامناسب،  عدم‌استفاده از میوه و سبزی و لبنیات به اندازه کافی، کمبود فسفر، کلسیم و ویتامین‌های گوناگون در بدن، ورزش نکردن، بیماری‌های مفصلی و آرتروزهای منجر به گردن ‌درد نیز مانند سایر بیماری‌های استخوان رو به افزایش است.زنان خانه‌دار برای پیشگیری از ابتلا به این عارضه هر یک ربع ساعت باید یک‌بار به گردن استراحت دهند.
موارد زیر را به دقت ۴۰ تا ۱۲۰روز انجام دهید تا به درمان آرتروز گردن برسید:
الف) برای درمان آرتروز گردن ، روغن بادام تلخ روزی ۲ مرتبه روی گردن بمالید.هر بار ۱۵ دقیقهصبر کنیدتا روغن جذب شود سپس لباس بپوشید.
ب) برای درمان آرتروز گردن 14 روز بعد از روغن مالی بادکش کتف را شروع کنید. یک شب درمیان ۲۱ مرحله انجام دهید.
ج) میل باستانی ۴۰ تا ۷۰ حرکت در روز می تواند شما را در درمان آرتروز گردن یاری رساند .
د) برای درمان آرتروز گردن ، سرکه سیب را با چند قطره الکل سفید و در قطره روغن زیتون ده دقیقه به کتف و گردن ماساژدهید. و بعد کوهان شتر و زنجبیل را با هم ماساژدهید و گردن بند طبی ببندید و گردن را همواره صاف نگه دارید و اگر اهل مطالعه هستید از سینه های زاویه دار استفاده کنید و هر بیست دقیقه از پشت میز بیرون آمده و در رانندگی هم هر یک ساعت توقف کرده و یک مقدار جابجایی و حرکت داده و بعد ادامه کار، چون کار بر سلامتی واجب نیست تا جایی که حتی خداوند در قرآن برای راحتی و سلامتی، روزه ی مسافر و نماز مسافر را هم کم می کند و دستور عدم اجرا صادر می کند لحظه ای فکر کنید به کجا می شتابید. تفاوت در دقایقی بیش نیست ولی دنیای سلامتی روح و جنس به همراه دارد و اصولاً ما مسافر سلامتی باید باشیم درعرض حرکت نمی کنیم. در عرض حرکت می کنیم. می گویند عرض، نه طول سفر آزمایشی؛ زندگی، نه مسافر مریضی؛ و نگرانی همه چیز در مسخّر این انسان نهاده شده در یک کلمه که آن سلامتی روح و جسم او را در بر می گیرد.

خواننده گرامی ، پیشنهاد می شود مطالب زیر را جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان ارتروز گردن  با طب سنتی مطالعه فرمایید.

1طب سوزنی و آرتروز گردن

2-حرکات کششی در درمان آرتروز گردن

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Share →

Visit Us On Facebook