post_image

آرتروز مچ دست به مراتب کمتر از آرتروز در اندام های تحتانی است چون تحمل وزن در این مفصل نداریم. آرتروز مچ دست غالباً متعاقب ضربه های وارد بر مچ و شکستگی های مختلف استخوان های مچ دست ایجاد می شوند.که میتوان با فیزیوتراپی آن را درمان کرد.

نشانه های آرتروز مچ دست غالباً چندین سال بعد از شروع آرتروز بروز می کند. درد مچ دست، سفتی و محدودیت حرکات مفصل و کم شدن قدرت مچ دست از علایم برجسته آرتروز مچ دست است. تشخیص بر اساس شرح حال، و علایم بالینی بیمار در معاینه و همچنین نشانه ها در عکس رادیولوژی است. درمان آرتروز مچ دست با فیزیوتراپی نیز مانند سایر آرتروز هاست..

 فیزیوتراپی در درمان آرتروز مچ دست

تمرین های فیزیوتراپی زیر برای کاستن از دردهای آرتروز مچ دست طراحی شده اند. اگر این ورزش ها هر روز و ترجیحاً چند مرتبه در روز انجام شوند، می توانند تأثیر فراوانی در کم کردن درد ناشی از آرتروز داشته باشند.

انجام دادن این حرکات در حالتی که دست خود را در آب گرم غوطه ور کرده باشید بسیار ساده تر خواهد بود. با این حال مراقب باشید و در محدوده ی توانایی خود عمل کنید. ورزش آرتروز مچ دست نباید طوری انجام شود که در حین اجرا موجب درد شود.

1. خم کردن انگشتان در درمان آرتروز مچ دست:

 ورزش های دست را با شل کردن عضلات دست آغاز کنید. سپس انگشتان را به صورت صاف و نزدیک به یکدیگر نگه دارید. حالا بند اول و وسط انگشتان خود را خم کنید. مچ و مفاصل دست را صاف و مستقیم نگه دارید. نرم و آهسته دست خود را به حالت اول برگردانید. همین حرکت را با دست دیگر تکرار کنید. اگر می توانید حرکت را چند بار برای هر دست تکرار کنید .این تمرین فیزیوتراپی در درمان آرتروز مچ دست موثر است

2. مشت کردن دست در درمان آرتروز مچ دست:

این  تمرین فیزیوتراپی را با نگه داشتن انگشتان در حالت کشیده و دور از هم آغاز کنید. سپس انگشتان را به شکل مشتی نرم و آزاد مشت کرده و شست خود را برروی باقی انگشتان قرار دهید. مراقب باشید که انگشتان را محکم به یکدیگر فشار ندهید. نرم و آهسته به حالت اولیه بازگردید. این تمرین را برای هر دو دست انجام دهید

3. باز و بسته کردن انگشتان در درمان آرتروز مچ دست:

انگشتان خود را تاجای ممکن (بدون درد گرفتن) از یکدیگر دور کرده و چند ثانیه به همین حالت نگه دارید. به نرمی انگشتان را شل کرده و به یکدیگر نزدیک کنید. دوباره به حالت باز برگردید. این حرکت را با هر دو دست انجام داده و به تدریج تعداد دفعات آن را افزایش دهید .

4. لمس نوک انگشتان در درمان آرتروز مچ دست:

 قسمت اول: انگشتان خود را صاف نگه دارید. شت خود را در عرض کف دست خم کرده و با نوک آن برآمدگی پایین انگشت کوچک را لمس کنید. اگر نمی توانید شست را تاجایی که این محل را لمس کند بکشید، تنها آن را تا جای ممکن خم کنید. سپس شست را به حالت اولیه برگردانید.

قسمت دوم: سپس یک یک انگشتان را به نوک شست رسانده و شکلی مانند حرف O انگلیسی بسازید. این حرکات را نرم و آرام انجام دهید و پس از انجام حرکت با تمام انگشتان، کل تمرین را با دست دیگر تکرار کنید .

5. راه بردن انگشتان در درمان آرتروز مچ دست:

 کف دست خود را بر روی صافی مانند میز قرار دهید به طوری که انگشتان اندکی با هم فاصله داشته باشند. انگشتان را یک به یک به سمت شست حرکت دهید. حرکت را با بلند کردن و حرکت دادن انگشت اشاره آغاز کرده و به ترتیب با دیگر انگشتان ادامه دهید. در طی انجام این تمرین های فیزیوتراپی مچ دست و شست خود را ثابت نگهدارید. حرکت را با دست دیگر خود انجام دهید.

برای آشنایی بیشتر با روش های پیشگیری از درد مچ دست کلیک کنید.

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Print Friendly
Share →

Visit Us On Facebook