m5-300x211

اگر مفاصل انگشتان دست شما ملتهب است و از آتروز انگشتان دست رنج می برید. باید بدانید که تمرین های دست و انگشتان به تقویت آن ها، افزایش دامنه حرکت و درمان آرترزو انگشتان دست و تسکین دردشان کمک می کند. انگشتان دستتان را باز کنید و آن ها را در حالت کشش قرار دهید تا هنگامی که در مفاصلتان احساس سفتی کنید. قانون این تمرین های آموزشی این است که نباید هنگام انجام این حرکت احساس درد کنید. این مطلب، شما را با ۱۰ حرکت تقویت کننده انگشتان دست آشنا می کند.

نکته دیگری که باید پیش از شروع این ورزش ها ی آرتروز انگشتان دست  بدانید این است که اگر دست ها و انگشتانتان دردناک و سفت هستند سعی کنید پیش از انجام ورزش، آن ها را گرم کنید. این کار انجام حرکت و کشش را آسان تر می کند. با یک بالشتک گرم کننده یا فرو بردن دست در آب گرم برای ۵ تا ۱۰ دقیقه، دستتان را گرم کنید. می توانید برای گرم کردن بیشتر، دستتان را ۵ دقیقه در آب گرم قرار دهید.

نرمش مشت کردن دست

m11-300x212

با این حرکت کششی ساده شروع کنید: دستتان را آرام مشت کنید، طوری که انگشت شستتان روی سایر انگشتان قرار گیرد. ۳۰ تا ۶۰ ثانیه در این حالت بمانید و بعد مشتتان را باز کنید و انگشتان را بکشید.
این حرکت را با هر دو دست حداقل ۴ بار تکرار کنید.

نرمش کشش انگشتان دست

m2

این حرکت کششی به تسکین درد  انگشتان دست و بهبود دامنه حرکت کمک می کند:

کف دستتان را رو به پایین روی میز یا یک سطح صاف دیگر قرار دهید. به آرامی انگشتان را تا جایی که می توانید بدون فشار آوردن زیاد به مفاصلتان صاف کنید و به سطح میز بچسبانید. ۳۰ تا ۶۰ ثانیه در این حالت بمانید و بعد دستتان را آزاد کنید.این حرکت را حداقل ۴ بار با هر دستتان تکرار کنید.

نرمش کشش چنگالی انگشتان دست

m3-300x212

این حرکت کششی به بهبود دامنه حرکت انگشتان دست کمک می کند. دستتان را جلوی بدن نگه دارید به طوری که کف دستتان به سمت خودتان باشد. نوک انگشتان را تا جایی که می توانید بدون فشار آوردن زیاد به مفاصلتان صاف کنید و به سطح میز بچسبانید. ۳۰ تا ۶۰ ثانیه در این حالت بمانید و بعد دستتان را آزاد کنید.این حرکت را حداقل ۴ بار با هر دستتان تکرار کنید.

 نرمش تقویت چنگ زدن دست

m4-300x211این تمرین باز کردن در و به دست گرفتن اشیاء را بدون انداختن آن ها برای شما آسان تر می کند.

یک توپ نرم را در کف دستتان بگیرید و آن را با حداکثر شدتی که می توانید چنگ بزنید. چند ثانیه در این حالت بمانید و بعد دستتان را باز کنید. این حرکت را ۱۰ تا ۱۵ بار با هر دست تکرار کنید و آن را ۳-۲ بار در هفته انجام دهید، اما در فواصل جلسه های تمرینی ۴۸ ساعت به دست هایتان استراحت دهید. اگر مفصل شستتان آسیب دیده است این حرکت را انجام ندهید.

 نرمش چنگ زدن با نوک انگشتان

m5-300x211این تمرین عضلات انگشتان دست  و شست دست را تقویت می کند. انجام این تمرین توانایی شما را در چرخاندن کلید، باز کردن بسته های غذا یا بنزین زدن افزایش می دهد.
یک توپ ابری نرم را با نوک انگشتان و شستتان بگیرید. ۳۰ تا ۶۰ ثانیه در این حالت بمانید. ۱۰ تا ۱۵ بار این حرکت را با ۲ دست تکرار کنید.این حرکت را ۳-۲ بار در هفته انجام دهید اما در فواصل انجام آن ۴۸ ساعت به دست هایتان استراحت دهید. اگر مفصل شستتان آسیب دیده است، این حرکت را انجام ندهید.

 نرمش بالا بردن انگشت دست

m6-300x212

این تمرین به افزایش دامنه حرکات و انعطاف پذیری انگشتان  دست کمک می کند.کف دستتان را صاف روی میز یا یک سطح مشابه قرار دهید. هر بار یک انگشت را از میز جدا کنید و بالا ببرید و بعد آن را پایین بیاورید.این حرکت را ۸ تا ۱۲ بار با هر دستتان تکرار کنید.

 نرمش بازکردن شست دست

m7-300x212

تقویت عضلات شست به شما در گرفتن و برداشتن چیزهای سنگین مانند قوطی ها و بطری ها کمک می کند.
کف دستتان را صاف روی میز بگذارید. یک نوار کشی را در قاعده انگشتان دور دستتان بیندازید. به آرامی شستتان را تا جایی که می توانید از سایر انگشتان دور کنید. ۳۰ تا ۶۰ ثانیه در این حالت بمانید و بعد به حالت اول بازگردید.این حرکت را ۱۰ تا ۱۵ بار با هر دو دستتان تکرار کنید. می توانید آن را ۲ تا ۳ بار در هفته انجام دهید، اما در فواص تمرین ها، ۴۸ ساعت به دست هایتان استراحت دهید.

 نرمش خم کردن شست دست

m8-300x211

این تمرین به افزایش دامنه حرکت شست دست ها کمک می کند .
دستتان را جلویتان نگه دارید طوری که کف دستتان رو بالا و به سمت خودتان باشد. شستتان را بکشید و تا جایی که می توانید، آن را از سایر انگشتانتان دور کنید. شست را روی کف دستتان خم کنید تا به پایه انگشت کوچکتان برسد. ۳۰ تا ۶۰ ثانیه در این حالت بمانید.این حرکت را حداقل ۴ بار با هر شست تکرار کنید .

 نرمش لمس شست دست

m9-300x212

این حرکت دامنه حرکت شست را افزایش می دهد و در فعالیت هایی مانند مسواک زدن، استفاده از قاشق و چنگال و به دست گرفتن قلم برای نوشتن به شما کمک می کند.دستتان را جلوی صورتتان نگه دارید به طوری که مچتان در حالت قائم قرار بگیرد. آرام شستتان را هر بار با نوک هر یک از ۴ انگشت دیگر تماس دهید، به طوری که شست و آن انگشت به صورت یک حلقه درآیند.

۳۰ تا ۶۰ ثانیه انگشتانتان را در این حالت نگه دارید. این حرکت را حداقل ۴ بار برای هر دستتان تکرار کنید.

نرمش کشش شست دست

m10-300x212

برای آشنایی با آرتروز انگشتان دست ؛ علائم , تشخیص و درمان بر روی لینک کلیک کنید

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Print Friendly
Tagged with:  
Share →

Visit Us On Facebook