گرفتگی-عضله-پا-+-خواب

 درد ساق پا دردناک و ناراحت کننده است معمولاً درد ساق پا، با سوزش عضلات یا بافت های دیگر در جلوی قسمت پایین پا(زانو تا قوزک ) است  که ناشی از تورم یا سوزش های کوچک و مستمر است.

علل درد ساق پا

 آسیب حاد یا طولانی ساق پا احساس ساطوری شدن آن را تداعی می‌کند. بالا و پائین رفتن مداوم از نردبان یا پیچ خوردن پا در هنگام ورزش باعث کشیدگی یا پارگی ماهیچه یا زردپی و درد ساق پا می‌شود.

درد ساق پا ارتباطی به پیری ندارد. ماهیچه‌های ساق نقاط حساس گرفتاری‌های گردش خون هستند. درد ناگهانی ساق پا  در هنگام فعالیت، مثلاً وقت رفتن، معمولاً علامت نارسائی سرخرگی است. یعنی سرخرگ‌ها قادر به تأمین خون و اکسیژن مورد نیاز این ماهیچه‌ها نیستند.این حالت معمولاً در تصلب شرائین (سخت سرخرگی) روی می‌دهد.

از طرف دیگر، درد و تورم ساق پا در هنگام استراحت نشانهٔ نارسائی سیاهرگی است. در این مورد، خون از ماهیچه‌های ساق پا  نمی‌‌تواند خارج شود و تجمع آن باعث ایجاد درد ساق پا می شود.

نارسائی سرخرگی شایع‌تر است و معمولاً به شکل لنگیدن متناوب خود را نشان می‌دهد. این درد خیلی سریع شروع می‌شود و پایان می‌یابد.

درد ساق پا همیشه به دنبال فعالیت می‌آید، یعنی وقتی ماهیچه نیاز به خون بیشتر دارد، و بعد از پنج یا ده دقیقه استراحت آرام می‌گیرد.لنگیدن متناوب را مثل سکته قلبی در پاها بدانید. اگر جریان خون آن متوقف شود، نیاز ماهیچه به خون برآورده نمی‌شود و سکته روی می‌‌دهد. با استراحت فوری، خون کافی به ماهیچه می‌رسد و درد ساق پا از بین می‌رود.

لنگیدن متناوب نسبتاً خوش‌خیم و قابل درمان است، ولی افراد مبتلا به نارسائی پیشرفته سرخرگی دچار درد ساق پا در هنگام استراحت نیز می‌شوند.

درمان درد ساق پا

اصول چهارگانه را  برای درمان درد ساق پا رعایت کنید. استراحت، گذاشتن متناوب یخ در طول روز بر روی ساق پا ، بستن با بند کشسان، و گذاشتن بالش در زیر پا بهترین کار برای تسکین درد ساق پا است. استراحت مطلق و بلند کردن پا به کاهش تورم و سنگینی همراه با واریس کمک می‌کند.

مسکن بخورید. داروهایی مانند  ایپوبروفن درد و تورم ناشی از آسیب‌دیدگی یا واریس ساق  و درد ساق پا را کاهش می‌دهند.

پیاد‌ه‌روی کنید. گرچه راه‌رفتن باعث لنگیدن متناوب می‌شود، پیاده‌روی اولین قدم در درمان درد ساق پا  است. باید تا آنجا که تحمل درد ساق پا  را دارید راه بروید و آنگاه بایستید. هر روز کمی بیشتر و مسافت طولانی‌تری راه بروید.درد ساق پا به‌ تدریج کاهش خواهد یافت.

سیگار نکشید. مبتلایان به لنگیدن متناوب و درد ساق پا  باید سیگار را ترک کنند. چون سیگار باعث سخت سرخرگی شده و جریان خون را کم می‌کند.

پا را گرم کنید. گذاشتن بالشتک گرم، نه داغ، درد ساق پا و  واریس‌های سطحی را کم می‌کند. گرما را برای آسیب‌دیدگی تازه به‌کار نبرید، چون التهاب  ساق پا  را تشدید می‌کند و التیام را به تأخیر می‌اندازد.

منبع : سلامت نیوز   نیک صالحی

برای آشنایی با علت ورم ساق پا بر روی لینک کلیک کنید

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Print Friendly
Tagged with:  
Share →

Visit Us On Facebook