425f6ab21839b17cedc7cddc2e2e989b

پوکی استخوان یا استئوپوروز حالتی است که در آن استخوان شکننده شده و احتمال شکستگی با ضربات کوچک افزایش می یابد . پوکی استخوان از گرفتاری های شایع ، در جوامع بشری است ، که بعد از سن 35 سالگی روند آن در انسان آغاز می شود. حدود نیمی از زنان مسن تر از 45 سال و 90درصد زنان مسن تر از 75 سال به بیماری پوکی استخوان مبتلا می شوند. مردان مسن نیز به پوکی استخوان دچار می شوند که البته میزان ابتلای آنان کم تر از زنان است. به طور تقریبی از هر 3 زن یک نفر و ازهر دوازده مرد یکی به پوکی استخوان دچارمی شوند . این امر در سال ، منجربه ده ها هزار شکستگی ناتوان کننده ، در مبتلایان می شود که متاسفانه تعداد اندکی از مبتلایان به پوکی استخوان مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرند .

جلوگیری از پوکی استخوان

    – بانوانی که دچار پوکی استخوان هستند روازنه ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی‌گرم کلسیم نیاز دارند.
- جهت حفظ سلامتی خود به طور منظم به قدر کافی کلسیم و ویتامین D مصرف کنید.
- یک برنامه غذایی متعادل سالم داشته باشید و سیگار نکشید.
- از زمین خوردن پیشگیری کنید و کفش-های محکم بپوشید که دارای پاشنه‌های کوتاه و کف عاج‌دار باشد.
- در کنار دوش و دستشویی دستگیره نصب کرده و از آن ها استفاده کنید.
- منزل خود را عاری از موقعیت‌هایی کنید که موجب به زمین خوردن افراد می‌شوند.
-بیشتر ورزش کنید. چون استخوان های شما شکننده‌اند، درباره نحوه ورزش بی‌خطر مشورت کنید.

هم چنین مصرف میوه ها و سبزیجات هم چون پرتقال، انگور، زیتون، اسفناج، کرفس و جعفری نیز می تواند در پیشگیری از ابتلا به بیماری پوکی استخوان بسیار موثر باشند.

منبع : تبیان , رشد

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Print Friendly
Tagged with:  
Share →

Visit Us On Facebook