thumb_17430_6__1_~1

تکنیک های بسیاری برای مدیتیشن  و درمان کمردرد وجود دارد. برخی از این تکنیک ها بسیار ساده هستند و برخی باید توسط مدرس مجربی آموزش داده شوند.

**جایی آرام برای مدیتیشن و رفع کمردرد**

 جایی آرام و بسیار راحت برای تمرین مدیتیشن و رفع کمردرد مثل جایی برای راحت خوابیدن و نشستن که به طور فزاینده ای باعث استراحت عضلات بدن باشد مورد نیاز است.

بعدها ممکن است شخص در محیط شلوغ تری این کار را انجام دهد، اما در ابتدا باید این جای آرام به سهولت در دسترس باشد.

** وضعیت راحت برای مدیتیشن و رفع کمردرد**

 وضعیت راحت برای بسیاری از تکنیک های مدیتیشن  و رفع کمردرد ضروری است. وضعیت کلاسیک در بسیاری از تکنیک ها این است که مهره های کمر باید صاف و مستقیم باشد.

بسیاری از مردم که دچار مشکلات کمری  و کمردرد هستند ممکن است در ابتدا دچار مشکل شوند. مهره های بدن باید نیروهای مختلف را به درستی در بین تمام عضلات تقسیم کرده، به طوریکه عضلات دچار کشش نشوند.

وضعیت نشسته بهتر از خوابیدن به پشت است. این به خاطر آن است که وضعیت خوابیده به پشت حرکات قبل از خواب را در شخص تقلید کرده و ممکن است شخص به خواب برود.

اگر شخصی هستید که در وسط روز عادت به خواب ندارید، بهتر است به صورت یک طرفه و خوابیده به پهلو روی مبلی راحت دراز بکشید. در مدیتیشن مکتب شرق، شخص نشسته و زانوها با هم متقاطع کرده و کف پا را به سمت بالا قرار می دهد.

این وضعیت بهترین موقعیت برای مدیتیشن و رفع کمردرد است. در این حالت دست ها و پاها به صورت قرینه و موازی قرار می گیرد. بدین ترتیب شخص بیشترین شانس را برای تمرکز و انجام اعمال مدیتیشن خواهد داشت.

این روش نشستن و تمرکز کردن برای کسانی که با آن غریبه هستند در ابتدا دردناک بوده و مشکل می باشد. حتی برای کسانی که نمی توانند بنشینند و مایل به انجام حرکات مدیتیشن روی صندلی هستند. حرکاتی به نام Meditation Egyptian وجود دارد. در برخی از روش های مدیتیشن، این اعمال با چشمان بسته صورت می گیرد و گاهی با چشمان باز.

**حفظ توجه و تمرکز در مدیتیشن و رفع کمردرد**

 نکته مهم این است که وقتی با افکار پریشان و یا درد مزمن در بدن خود مانند کمردرد مواجه می شوید، و توجه شما مشوش می شود، دچار اضطراب نشوید، هر وقت ذهن شما از توجه خاص روی محرکی که قبلاً ذکر شده منحرف شد، دوباره توجه تان را به آن جلب کنید.

مطالعات زیادی در مغز صورت گرفته که وجود این افکار همراه با موزیک اثرات آرام بخش بسیار زیادی داشته و شخص می تواند به اثرات فیزیولوژیک سودمند آن دست یابد.

**مدیتیشن هنگام پیاده روی و رفع کمردرد**

 یک راه عملی برای به وجود آوردن هوشیاری در زندگی روزمره انجام اعمال مدیتیشن در هنگام پیاده روی است. انجام این ورزش با تمرکز در هر باری که پا زمین را لمس می کند شروع می شود و با تمرکز خیره شدن چشم ها در نقطه ای مقابل چشم ها، ادامه می یابد.

این روش باید همراه با بیرون ریختن افکار به محیط در هنگام قدم زدن در هر باری که پا زمین را احساس کرد انجام گیرد. در این روش شخص مدیتیت شونده باید به چیزی فکر نکند و همواره سعی کند که افکار خود را همراه با هر قدم زدن به بیرون تخلیه نماید. این اعمال می تواند برای رفع کمردرد دو بار در روز هر بار به مدت 20 دقیقه اجرا گردد.

در این زمینه بخوانید…

منبع : کتاب درمان آسان کمردرد


دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Print Friendly
Tagged with:  
Share →

Visit Us On Facebook