گردن درد در اثر علت های مختلفی مثل فعالیت و كار ، آسیب ها ، برخی از بیماری ها پدید می آید . اغلب گردن دردهایی كه در اثر فعالیت ایجاد می شوند ، بعلت حركات تكراری و طولانی مدت عضلات گردن ، تاندون ها ،لیگامان ها ، استخوان یا مفاصل هستند.كشیدگی بیش از حد عضلات ، آسیب لیگامان ها ، اسپاسم عضلات یا التهاب مفاصل گردن نیز از جمله علل این مشكلات بشمار می روند.

توصیه هایی برای پیشگیری از گردن‌ درد

میز،‌ صندلی و کامپیوترتان را تنظیم کنید. مانیتور باید در سطح چشم‌ شما قرار داشته باشد. زانوهایتان باید اندکی پایین‌تر از سطح لگنتان قرار گیرد. و دست‌ هایتان روی دسته صندلی قرار داشته باشد.

از قرار دادن تلفن میان شانه و گوشتان هنگام صحبت کردن خودداری کنید. اگر از تلفن زیاد استفاده می‌کنید، با هد‌ست حرف بزنید.

به طور مکرر به خود‌تان کشش دهید. اگر زیاد پشت کامپیوتر می‌نشینید، هر چند وقت یک‌ بار شانه‌هایتان را بالا و پایین بیندازید. شانه‌هایتان را به عقب ببرید، و تیغه‌ های آنها را به هم نزدیک کنید و بعد شانه‌تان را رها کنید. همچنین در حالیکه شانه‌هایتان را  پایین می‌آورید سرتان را به طرفین خم کنید تا عضلات گردنتان کشیده شود.

  پایه گردن را تقویت کنید. کشش دادن عضلات دیواره جلویی قفسه سینه و تقویت عضلات اطراف تیغه شانه و پشت شانه نیز می‌توان باعث ایجاد پایه محکمی برای حمایت از گردن شود.

از خوابیدن بر روی شکم خودداری کنید. خوابیدن در این موقعیت فشار روی گردن را افزایش می‌دهد. از بالشی استفاده کنید که قوس طبیعی گردن را حفظ کند.

منبع : نیک صالحی , همشهری

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Share →

Visit Us On Facebook