ga

تاکنون برایتان پیش آمده که صبح تا چشمتان را باز می‌کنید و می‌خواهید گردنتان را از روی بالش بلند کنید، درد و گرفتگی وحشتناکی در ناحیه گردنتان احساس می‌کنید، به گونه‌ای که با گردن کج و آه و ناله از خواب بر می‌خیزید و با سختی به سراغ کارهای روزانه می‌روید؟

با وجود آن که گردن درد ، عارضه‌ای است که دلایل متعددی دارد، اما شایع‌ترین علت آن ناشی از قرار گرفتن سر و گردن در حالت‌های ناصحیح و بد است که ممکن است در خواب و به دلیل ارتفاع کم یا زیاد بالش یا هنگام فعالیت‌های شغلی مانند نشستن‌های زیاد پشت میز و قرار گرفتن سر جلوتر از حد معمول، اتفاق بیفتد.

گاهی درد‌های گردنی ناشی از عوامل و بیماری‌های دیگر است،  بسیاری از دردهای گردنی ناشی از برخورد انواع ضربه‌های ، تصادفات، بویژه آسیب‌های ناشی از جلو و عقب رفتن سر و گردن در صندلی‌های بدون حمایت‌کننده سر است. به‌علاوه گاهی گردن درد، به طور ثانویه در اثر بیماری‌های مختلف مانند آرتریت روماتوئید یا دیگر بیماری‌ها ایجاد می‌شود.

گردن درد از آن دست عوارضی است که به طور اولیه معمولا بعد از سن 45 سالگی در زنان و 55 سالگی در مردان بروز می‌کند که معمولا بستگی به شغل و برخی عوامل دیگر دارد. هرچه استرس‌های غیرطبیعی وارده به گردن ناشی از کار کردن درحالت‌های غیرطبیعی، کم فعالیتی و ضعف عضلات بیشتر باشد زمینه بروز گردن درد بیشتر فراهم خواهد بود.

راههای بهبود و رفع گردن درد

اگر فردی دچار گردن درد شود باید نکاتی را رعایت کند. راه‌های زیر می تواند کمک خوبی برای بهبود درمان گردن  درد شما باشد:

اگر ناراحتی و درد در ناحیه گردنی به علت آسیب و اسپاسم عضلانی اولیه( در 24 ساعت اول) باشد کمپرس سرد می‌تواند بسیار مؤثر برای رفع اسپاسم باشد.

در مرحله بعدی، گرما درمانی می‌تواند برای از بین بردن گردن درد مفید واقع شود.

استراحت دادن به ناحیه گردن از نکات مهم است چرا که درد را کاهش داده و بهتر می‌کند. اگر فرد بالشت نامناسبی استفاده می‌کند باید آن را تغییر دهد. هر نوع ورزشی که باعث تقویت عضلات ناحیه گردن، پشت سر و ناحیه پشت بدن(ناحیه کتف تا جمجمه) می‌شوند را باید انجام داد تا این نواحی تقویت شوند.

ورزش‌هایی از جمله: چرخش سر به آرامی، چپ و راست- پایین بردن سر، بردن دست به ناحیه پیشانی و فشار آوردن به سمت جلو بسیار کمک کننده هستند.

اشخاصی که نوع کارشان با کامپیوتر است و سر خود را سمت پایین نگه می‌دارند  باید سعی کنند صفحه مانیتور را در مقابل خود کج قرار دهند تا موازی با چشم‌ها باشند.

نکته دوم، به دنبال نگاه کردن به مانیتور به سمت عقب تکیه دهند و نوع صندلی که استفاده می‌کنند باید بلند باشد تا بتوانند سر را به آن تکیه دهند.

نکته بعدی به این صورت است که هر 2 ساعت یکبار حرکات ورزشی تقویت عضلات گردن بهتر است انجام گیرد.

منبع : شفاف  ،  جام جم سرا


دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Share →

Visit Us On Facebook