1

برای تسکین کمردرد فشار روی کمر را کاهش دهید. در صورتی که دراز کشیدن  به تسکین کمردرد کمک می کند، دراز بکشید. و یا اگر قرار دادن یک پا بر روی صندلی و خم شدن به طرف جلو به تسکین کمردرد کمک می کند، این کار را به تناوب در طول روز انجام دهید.

برای تسکین کمردرد از فشار آوردن روی عضلات پشت خودداری کنید. آرامش فکری و تنفس با عضله ی دیافراگم باعث کاهش تنش عضلانی و در نتیجه کاهش  و تسکین کمردرد می شود.

برای منحرف کردن توجه نسبت به کمر درد بهتر است به فعالیت های دیگری مثل مطالعه، تماشای تلویزیون بپردازید. روی موضوعات خوشایند مثلاً قدم زدن در کنار دریا تمرکز کنید. گاه کمر درد ممکن است با استفاده از وسایل گرمازا و یا سرمازا تسکین می یابد. برای تسکین کمردرد باید از چرخش و حرکات ناگهانی پرهیز کنید.

برای تسکین کمردرد از نشستن، ایستاده و راه رفتن به مدت طولانی بپرهیزید. در تخت و روی تشک نیمه سفت استراحت کنید. محققان می گویند تحقیقات نشان داده است که کسانی که از درد در قسمت تحتانی کمر خود رنج می برند نباید از تشک های سفت استفاده کنند.

هر چند که کارشناسان بهداشتی عموماً استفاده از تشک های سفت را تجویز می کنند، اما برای کسانی که دچار کمردرد در بخش تحتانی پشت خود هستند، استفاده از تشک های سفت باعث تشدیدکمر درد خواهد شد.

  برای سنجش تأثیر تشک سفت و نیمه سفت، بر روی افراد، 313 نفر را مورد آزمایش قرار گرفتند. در این آزمایش به پاره ای از بیماران مبتلا به کمردردتشک سفت و به پاره ای از بیماران مبتلا به کمردرد تشک نیمه سفت داده و از آن ها خواستند که هر روز میزان درد قسمت تحتانی پشت خود را در زمانی که روی تخت دراز کشیده اند و بعد از برخاستن از خواب ثبت کنند.

بعد از گذشت سه ماه بررسی اطلاعات به دست آمده از این افراد نشان داد، گروهی که از تشک های نیمه سفت استفاده کرده اند، در مقایسه با گروه دیگر کاهش قابل توجهی در میزان کمردرد خود مشاهده کرده اند.

تشک های سفت در برابر قوس و انحنای طبیعی ستون فقرات انعطاف پذیر نیست. در نتیجه به ستون فقرات و ماهیچه های اطراف آن در موقع خواب فشار بیشتری وارد می شود که در طول زمان به صورت کمر درد بروز می کند.

سر و سینه بهتر است برای پیشگیری از کمردرد 30 درجه بالا آورده شود و زیر زانو بالشی قرار گیرد.برای تسکین کمردرد از خوابیدن به روی شکم پرهیز نمایید.

برای  تسکین کمردرد هنگام بلند شدن از تخت ابتدا روی یک پهلو بچرخید، سپس پاهای خود را آویزان کنید و در حالی که کمر خود را راست نگه داشته اید، بالا تنه ی خود را بلند کنید.

پس از تسکین کمردرد، ورزش هایی نظیر شنا و پیاده روی در مسافت کوتاه توصیه می شود.

برای تسکین کمردرد به پشت دراز بکشید و با قرار دادن بالشی زیر زانوهای خود و یا در صورت امکان با استفاده از یک صندلی  فشار روی کمر خود را کاهش دهید.

معمولاً گرم کردن عضلات کمر در تسکین کمر درد مؤثر می باشد. شل نگاه داشتن عضلات به تسکین کمر درد منجر می شود.برای پیشگیری از کمردرد از حرکاتی که باعث انقباض عضلات می شوند خودداری کنید. برای تسکین کمردرد از بلند کردن و حمل اشیاء سنگین خودداری کنید

 

چرا کمردرد

روش های مقابله با کمردرد

علت اصلی کمردرد


دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Print Friendly
Tagged with:  
Share →

Visit Us On Facebook