chk2

آرتروز زانو، نتیجه طبیعی پیر شدن است. غضروف مفصلی بافت نرمی است که در داخل مفصل، و در فاصله بین استخوان ها قرار می گیرد و اگر آسیب ببیند، استخوان ها بر روی یکدیگر ساییده می شوند و خار های استخوانی یا استخوان اضافه در اطراف مفصل ایجاد می شود.

در نهایت، لیگامان ها و ماهیچه های اطراف مفصل باریک و ضعیف می شوند. علت بروز آرتروز زانو اغلب ناشناخته است ولی بیشتر مرتبط با افزایش سن می باشد. علایم آرتروز زانو معمولا در میانسالی شروع می شوند و تقریبا همه افراد تا سن ۷۰ سالگی علایم از این بیماری را دارند

گرچه ممکن است شدت علایم کمتر باشد. تا قبل از ۵۵ سالگی، بروزآرتروز زانو در مردان و زنان یکسان است؛ ولی پس از این سن، زنان بیشتر به این عارضه آرتروز زانو مبتلا می شوند.

علائم آرتروز زانو

آرتروز زانو و درد، که بخصوص با حرکت زانو ایجاد می شود و با فعالیت و وارد کردن فشار روی زانو بدتر؛ و با استراحت، بهتر می شود. پس از مدتی، با افزایش شدت بیماری درد در هنگام استراحت نیز کاهش نمی یابد.

آرتروز زانو و خشکی صبحگاهی مفصل، که اغلب بعد از چند دقیقه (معمولا کمتر از ۳۰ دقیقه) فعالیت و گرم شدن مفصل کاهش می یابد.

آرتروز زانو و کاهش دامنه حرکت مفصل

آرتروز زانو و  احساس ساییده شدن دو سطح زبر روی یکدیگر

آرتروز زانو و  تورم مفصل

تسکین درد آرتروز زانو

تسکین درد آرتروز زانو با کنترل وزن

وزن اضافه، فشار بیشتری به زانو وارد می کند و علاوه بر آن خطر پیشرفت آرتروز زانو  را افزایش می دهد. کاهش وزن حتی به مقدار کم باعث کاهش مقدار زیادی از فشار وارده به زانوها می شود.

برای بیماران مبتلا به آرتروز زانو ، رژیم غذایی خاصی لازم نیست ولی یک رژیم غذایی متعادل، کاهش دریافت کالری غذایی و ورزش منظم می تواند به کاهش وزن  و تسکین درد آرتروز زانو کمک کند.

تسکین درد آرتروز زانو با ورزش

حرکت مفاصل اهمیت بسیار زیادی دارد. شما باید تعادلی بین استراحت و ورزش برقرار کنید. دو نوع ورزش می تواند برای تسکین درد آرتروز زانو به شما کمک کند.

تسکین درد آرتروز زانو با تمرینات کششی

تمرینات کششی که باعث بهبود قدرت و توان عضلات اطراف زانوشده، از زانو ها حفاظت کرده و درد آرتروز زانوی شما را کم می کند. تمرینات کششی همچنین سفتی عضلات را بر طرف می کند و خطر به زمین افتادن را کاهش می دهد..

تسکین درد آرتروز زانو با تمرینات هوازی

 برای تسکین درد آرتروز زانو هنگام نشستن و برخاستن عضله جلوی ران را به طور مرتب سفت کنید و بعد از چند ثانیه شل کنید. با فعالیت مکرر این عضله قویتر خواهد شد. برنامه تمرینات پیشرونده تقویت عضلات اطراف زانو را می توانید از پزشکان متخصص دریافت کنید.

تسکین درد آرتروز زانو با شنا

 شنا برای  تسکین درد بیماران مبتلا به آرتروز زانو بسیار مفید است، چون در آب مقداری از وزن بدن کم شده و فشار کمتری به مفاصل شما وارد می شود. ورزش در آب گرم به نرمی و حرکات عضله و مفصل شما کمک می کند.

سایر روش ها برای تسکین درد آرتروز زانو

 استفاده از گرما یا سرما برای تسکین درد آرتروز زانو یا خشکی مفاصل

 استفاده از مدالیتهTENS برای تسکین درد آرتروز زانو

مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر فرخانی مفتخر است که با استفاده از پیشرفته ترین و بهترین و جدید ترین روش ها  تا کنون درمان های موفقی را در اختیار کلیه بیماران عزیز از جمله  مبتلایان به آرتروز زانو قرار داده است.

در این زمینه بخوانید …

آرتروز زانو و علائم

درمان آرتروز زانو

آرتروز زانو و علل آن


دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Print Friendly
Tagged with:  
Share →

Visit Us On Facebook