ورزش-کارمندان-1

کارمندان و افرادی که در طول روز سر را به سمت پایین نگه‌ می‌دارند در معرض ابتلا به گردن ‌درد، دیسک گردن و آرتروز گردن قرار دارند و باید عضلات گردن را تقویت کنند.

گردن‌ درد به دلایل مختلف مانند اسپاسم عضلانی، آرتروز و یا دیسک گردن ایجاد می‌شود و ممکن است در هر سنی به وجود آید. فعالیت‌های ورزشی سنگین و همراه با چرخش مهمترین علت گردن‌ درد در دوران نوجوانی و جوانی است. این حرکات موجب اعمال فشار بر مهره‌های گردن و اسپاسم عضلات می‌شود که به جوانان و نوجوانان توصیه می‌شود از بلند کردن وزنه‌های سنگین و قراردادن آن ها بر روی شانه‌های خودداری کنند.

مهمترین دلایل  درد گردن

آرتروز مهمترین علت گردن ‌درد در دوران میانسالی است که موجب احساس درد در ناحیه گردن و اندام فوقانی می‌شود.

دیسک در مهره‌های گردن از دیگر دلایل گردن ‌درد است که امکان بروز آن در هر سنی وجود دارد. درد ناشی از دیسک همراه با احساس کرختی و سوزش است و تا دست‌ها کشیده می‌شود.

علت احساس سرگیجه و درد در ناحیه پس سر در صورتی که نتیجه تست‌های عصبی منفی باشد، ضعف عضلات است که این مساله قابل درمان است. بیشتر افرادی که پشت میزنشین هستند، مانند کارمندان از ضعف عضلات ناحیه گردن رنج می‌برند. ضعف عضلات گردنی موجب گردن ‌درد و وارد آمدن فشار بر ریشه‌های عصبی می‌شود.

بهترین روش تقویت عضلات گردن

ورزش بهترین روش تقویت عضلات گردن است و با انجام ورزش‌های مناسب و تحت نظارت پزشک می‌توان مانع بروز گردن‌ درد شد. تقویت عضلات گردن، شانه‌ها و بخش فوقانی قفسه سینه کار دشواری نیست و با انجام حرکات ورزشی می‌توان مانع ضعف عضلات و فشار بر اعصاب شد.

قرار دادن یک توپ کوچک در مقابل پیشانی و فشار دادن سر به سمت جلو، بالا آوردن و چرخاندن شانه‌ها از جمله حرکات ورزشی مفید است که موجب تقویت عضلات گردن و شانه‌ها می‌شود.

به کارمندان و افراد پشت میزنشین توصیه می‌شود هر ۲ ساعت یک بار از جای خود بلند شده و این حرکات ورزشی را انجام دهند. بی‌توجهی به ضعف عضلات و گردن‌ درد موجب پیشروی این عارضه می‌شود که می‌تواند بر کیفیت زندگی فرد تاثیرگذار باشد. تنها در مواردی که دیسک بین مهره‌های گردن به سمت بیرون آمده باشد نیاز به جراحی وجود دارد و بیشتر موارد گردن‌ درد با ورزش و تقویت عضلات گردن رفع می‌شود.

منبع : آفرینش

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Print Friendly
Tagged with:  
Share →

Visit Us On Facebook