post_image

در مورد دردهایی که فرد در کمر احساس می کند ابتد باید با معاینه محل و ویژگی های درد مشخص شود تا علل زمینه ای که باعث ایجاد این درد می شود مشخص شود . هر دردی که در ناحیه کمر و پشت وجود دارد ناشی از آرتروز نیست . به همین دلیل لازم است ابتدا معینات و بررسی های لازم انجام شود تا علت ایجاد درد مشخص شود. درد در ناحیه کمر می تواند ناشی از وجود یک درد موضعی باشد و یا منشا آن ستون مهره ها باشد . درد ناشی از ستون مهره ها می توانددر پشت احساس شود و یا به نشیمنگاه و یا اندام تحتانی کشیده شود . درد ناشی از مهر های کمری بالایی بیشتر به ناحیه کمری ، کشاله ران و یا قسمت قدامی ران انتشار می یابد . درد ناشی از مهره های تحتانی کمر به نشیمنگاه ، خلف ران ، و گاه خلف ساق و یا پاها انتشار می یابد . گاهی درد ناشی از اسپاسم عضله های اطراف ستون مهره ها می باشد . اگر درد پشت در حین استراحت باشد و یا دردی که ارتباطی با وضعیت بدنی خاصی ندارد باید با دقت بیشتری برای بررسی علت زمینه ای پیگیری شود.

از جمله عللی که برای درد کمر می توان نام برد به موارد زیر می توان اشاره کرد : اشکالات مادرزادی ستون فقرات کمری ( مانند اسپوندیلولیز ) ، ضربه و تروما ، لغزش مهره ای ، رگ به رگ شدن کمر ، شکستگی مهره ها ، مشکلات دیسک کمری ، تنگی کانال نخاعی و … .

برای جلوگیری از كمر درد لازم است شیوه زندگی و رفتار فرد در ایستادن راه رفتن نشستن و ‏خوابیدن و حمل اجسام صحیح و مناسب باشد.كه به برخی اشاره می كنیم : ‏

-در حالت ایستاده هر چند دقیقه وضعیت خود را تغییر دهد. ‏

-در حالت نشسته باید ستون فقرات و سر و سینه كشیده باشد

-در حالت خوابیده در وضعیت دمر باید بالشت كوچك زیر شكم قرار داد البته این حالت زیاد توصیه ‏نمی شود. در حالت خوابیده به پشت بهتر است یك بالشت زیر زانو قرار بگیرد و در خوابیدن به ‏پهلو بالشت بین دو پا قرا بگیرد.‏

-در حالت نشستن روی مبل بهتر است زانوها بالاتر از لگن یا حداقل در امتداد لگن باشد.و جنس ‏مبل انقدر نرم نباشد كه فرد در ان فرو رود. اندازه صندلی بهتر است بگونه ای باشد كه هنگام ‏نشستن پاها روی زمین باشند و صندلی دسته دار باشد. استفاده از كفش مناسب نیز ضروری ‏است. ‏

-برای برداشتن اجسام از كمر خم نشوید بلكه زانوها را به بدن نزدیك نمائید. و ان را از زمین ‏بردارید ‏

-هنگام حمل بار ، ان را به بدن نزدیك كنید اگر مجبور به حمل بار با یك دست هستیدسعی كنید ‏چرخش روی ستون فقرات ایجاد نكنید وقتی مجبورید كاری را سرپایی انجام دهید بهتر است ‏چارپایه ای كوتاهی حدود 20-15 سانتی متر زیر پا خود قرار دهیدو مرتب پاها را عوض كنید. اگر ‏مجبورید بایستید و كاری انجام دهید بهتر است بیشترین وزن خود را روی یك پا بیندازید و این ‏حالت را برای پاها مرتب تغییر دهید. ‏

کمردرد به دلایل مختلفی که در مورد آن ها توضیح داده شد در بعضی از افراد به وجود می آید , که این افراد می توانند با مراجعه به مرکز جامع توانبخشی و طب فیزیکی دکتر علی فرخانی  و استفاده از بهترین روش های درمانی این مرکز کمردرد خود  را درمان کنند و احساس خوب سلامتی را تجربه کنند.

منبع : بچه شمرون

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Print Friendly
Tagged with:  
Share →

Visit Us On Facebook