post_image

وضع خمیده ستون فقرات تنها نشانه این نیست که شما را پیر نما می کند، بلکه واقعاً به مرور زمان، این وضع باعث پیری ستون فقرات شما نیز می شود. افزون بر این سبب ایجاد مشکلات مزمن ستون فقرات می گردد. طرز بد نشستن حتی بد راه رفتن، ممکن است باعث تغییراتی در شکل ستون فقرات گردد. که در نتیجه سبب وارد آمدن فشار بیشتر بر این استخوان ها و سازمان نگاهدارنده ی آنها شود. به طور مثال ماهیچه های بخش فوقانی نیم تنه ی بدن، تعادل خود را از دست می دهند وبیش از حد کشیده می شوند و استخوان های قفسه ی سینه به هم نزدیک می شوند. برای جلوگیری و حتی رفع این ناراحتی باید به طور مرتب به عقب خم شد تا انحنای مزمن که در اثر فعالیت روزانه مانند مطالعه، نگارش، رانندگی و غیره عارض می گردد، جبران شود.

تقویت استخوان های ستون فقرات با ورزش

خم شدن به سمت پشت ایجاد فضایی در بین مهره ها می کند که باعث بهبود جریان خون به بافت استخوان ها و مهره ها می گردد. برای این که از خم شدن به پشت سود ببرید، نرمش ساده ی زیر را انجام دهید:

یک پتوی سفت را لوله کنید به طوری که بلندی یا قطر آن در حدود 15 سانتی متر باشد (بهتر است از قطر کمتر آغاز نمایید تا به تدریج به 15 سانتی متر یا بیشتر برسانید). پتوی لوله شده را در کف اتاق قرار دهید و به پشت بخوابید به طوری که کتف های شما روی پتو قرار گیرند. برای این کار در مقابل پتو بنشینید. در حالی که روی آرنج ها تکیه می کنید به سمت پشت خم شوید و شانه ها را به ارامی روی پتوی لوله کرده قرار دهید به طوری که سر شما به طرف کف اتاق آویزان شود. بلندی پتو باید آن قدر باشد که شما در وضعیت راحت قرار بگیرید وگرنه باید بلندی پتو را کم کنید.
اگر کمر شما درد گرفت، زانوها را خم کنید وگرنه بهتر است پاها را دراز کرده و دست ها را بالای سربیاورید و تا ممکن است بکوشید آنها را نیز از بالای سر به زمین برسانید. اگر آنها به زمین نرسند، بالای سر(نه زیر سر) بالشی قرار دهید و دست ها را روی آن بگذارید و به آرامی نفس بکشید و تا 5 دقیقه در همان حال بمانید و بعد بنشینید و کمی استراحت کنید و سپس این کار را چند بار تکرار نمایید.

موقع کمر درد لازم نیست که حتماً استراحت کنید. 8 نفر از هر 10 نفر در مواقعی که در طول حیات دچار کمر درد می شوند در بسیاری از موارد، ناراحتی های کمری در عرض یک ماه به خودی خود برطرف می گردند. بسیاری از مردم که دچار کمردرد هستند، این اشتباه را می کنند که بیشتر اوقات در رختخواب بمانند و از این رو ماهیچه ها، و استخوان های آنان ناتوان می گردد که این خود فرآیند پیر شدن را تسریع می کند. استراحت در رختخواب اگر بیش از چند روز طول بکشد، در واقع بهبود درد کمر را به تأخیر می اندازد.

افرادی که دچار کمر درد هستند اگر سر کار خود حضور یابند سریع تر از کسانی که در رختخواب می مانند، بهبود می یابند. بنابراین وقتی که پزشک تأیید کرد که مسأله ای جدی باعث کمر درد نشده است، باید هر چه زودتر رختخواب را ترک کرد. اگر مسأله جدی باشد، آن موضوع دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. در صورتیکه علایم کمر درد شدید نباشند و مسأله ی مهمی نظیر شکستگی و یا فتق دیسک بین مهره ای در کار نباشد، می توان برخی ورزش را که به کمر فشار نمی آورند انجام داد مانند راه رفتن، شنا کردن، و دوچرخه سواری (خواه با دوچرخه ثابت و خواه متحرک).

در هنگام انجام حرکات ورزشی، هر دو طرف بدن را مورد توجه قرار دهید. بازیهایی نظیر تنیس، و بیس بال باعث می شوند که انسان دائماً کمر را به یک طرف بچرماند و یا این که گروهی از ماهیچه های یک طرف را بیشتر به کار برد. این کار به مرور زمان باعث می شود که ماهیچه های آن طرف دچار رگ به رگ شدگی شوند. یکی از راه های مفید برای رفع این ناراحتی این است که ماهیچه ها در جهت عکس کشیده شوند. برای این کار تغییر جهت حرکت و چرخش به سمت دیگر سودمند است یعنی این که در ورزش هایی نظیر تنیس و والیبال باید به هر دو طرف چرخید.

آشنایی با درمان کمر درد با ورزش (کلیک کنید)

منبع: کتاب درمان آسان کمر


دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Print Friendly
Tagged with:  
Share →

Visit Us On Facebook