در خیلی از مواقع ما در وضعیت های غلط از نشستن ایستادن خوابیدن و راه رفتن های طولانی قرار داریم که در طولانی مدت بدن ما را در وضعیت غیر نرمالیی شکل می دهد همچنین فعالیت بیش از حد با یک طرف از بدن ( مثلا در انواع ورزشها مثلا بدمینتون یا در حمل یکطرفه وسایل ) بدن ما را به سمت افتادگی شانه سوق می دهد.همینطور ضعف عضلات یک سمت بدن که به علت کشیدگی بیش از حد رخ میدهد در به وجود آمدن این عارضه همکاری میکند.معمولا کسانی که دچار کج گردنی یا کج پشتی هستند نیز افتادگی شانه هم وجود دارد

 انواع افتادگی شانه ها

الف)دوطرفه
ب)یک طرفه

عوامل ایجاد کننده افتادگی شانه

۱-ضعف عضلات بالابرنده کتف ها
۲-ضعف عضلات اطراف شانه ها
۳-وضعیت های کاری
۴-تنبلی و قرارگیری در وضعیتهای غلط

عوارض ناشی افتادگی شانه

۱-ایجاد درد در اطراف شانه ها و گردن
۲-ایجاد درد در عضلات بالابرنده شانه ها
۳-ایجاد نقاط دردناک روی عضلات بالابرنده شانه ها خصوصا در قسمت پشت گردن و عضله فوق خاری
۴-ایجاد ظاهر ناخوشایند در اثر خارج شدن شانه ها از وضعیت طبیعی( از دست دادن حالت چهارشانه)

  تشخیص


۱-شکایت فرد از وجود نقاط دردناک بر روی عضلات بالابرنده کتف
۲-مشاهده افتادگی یا نامتقارن بودن شانه ها بوسیله صفحه شطرنجی

منبع: دانشجو , بیتوته


دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Share →

Visit Us On Facebook