15

قدم زدن و دوچرخه سواری ورزش هایی هستند که می توانند با زندگی روزمره شما همراه شوند. شنا به ویژه برای عضلات پشت بسیار مفید است، چرا که در همان حال که بدن شما در آب قرار دارد، عضلات شما را تقویت می کند و باعث پیشگیری از کمردرد می شوند.

اما ممکن است برخی ضربه ها به بدن شما آسیب برساند، پس سعی کنید تکنیک درست شنا کردن را بیاموزید.

 اثر ورزش بر کمردرد

تمرینات ورزشی منظیم نیز در پیشگیری از کمردرد توصیه می شوند، امااگر دچار کمردرد هستید، با پزشک متخصص درمان کمردرد (متخصص طب فیزیکی و توانبخشی) درباره نوعی از ورزش که برای شما مناسب است، مشورت کنید.

سعی کنید خودتان موضوع را ارزیابی کنید. یک فیزیوتراپ ورزیده می تواند ورزش متناسب با نیازهای شما را پیشنهاد کند اگر به کلاس ورزش می روید، مطمئن شوید که مربی آن قابل است و به وی بگویید که کمردرد دارید..

به خاطر داشته باشید که ممکن است بسیاری از ورزش های متداول برای شما مناسب نباشند. در مرحله ی حاد کمردرد بیمار مبتلا به کمردردبهتر است هرچه بیشتر استراحت نموده و از فعالیت های ورزشی خودداری نماید و پس از کاهش  کمردرد و ناراحتی ورزش را شروع کند.

ورزش در ابتدا باید ملایم و تا اندازه ای باشد که به کمر بیمار مبتلا به کمردرد فشار نیاورده و او را ناراحت نکند و سپس به تدریج آن را افزایش دهد. نکته دوم این که ورزش باید ملایم و مداوم باشد.

اغلب بیماران پس از بهبود کمردرد خود بیماری را فراموش کرده و ورزش را کنار می گذارند تا مجدداً یک فشار جزئی به کمرباعث تکرار ناراحتی آن ها گردد.

در این حالت بیمار مبتلا به کمردرد مجدداً به فکر ورزش می افتد، اما بایستی اذعان شود که خطرناک ترین ورزش بلند کردن اشیاء سنگین در بالای خط کمری می باشد، وزنه برداران مثالی روشن برای این مطلب هستند که اکثر آنان دچار کمر درد می گردند.

عده ای از پزشکان معتقدند راه رفتن معمولی و تند راه رفتن برای بیماران مبتلا به کمردرد چندان مفید نیست چرا که اکثر مردم در مواقع راه رفتن سینه خود را جلو می دهند که باعث افزایش قوس کمر و کمردرد می گردد.

اسکی نیز از جمله ورزش های مفید برای مبتلایان به کمردرد است چرا که خم کردن تنه به جلو باعث کاهش قوس کمر و پیشگیری از کمردرد می گردد.

شنای کرال بهترین نوع شنا و شیرجه خطرناک ترین نوع شنا برای مبتلایان به کمردرد است.

در ضمن بالا رفتن از پله ها با توجه به این که تنه به جلو خم می شود و باعث کاهش قوس کمر می شود ورزش مفیدی برای پیشگیری از کمردرد است .

در حالیکه پایین رفتن از پله ها بدلیل آن که تنه به عقب متمایل می شود و باعث افزایش قوس کمر می شود مضر است پیشنهاد می شود بیماران مبتلا به کمردرد هنگام پایین آمدن از نرده پله های استفاده کنند تا به حداقل آسیب دچار شوند.

رعایت نکاتی هنگام ورزش برای مبتلایان به کمردرد

از حفظ یک ورزش به طور مداوم خودداری کنید. از ورزشی که کمر و ستون فقرات را نادرست نگه می دارد بپرهیزید زیرا ممکن است باعث کمردرد شود. سعی کنید حرکات را جوری تنظیم کنید که وضعیت بدن صحیح باشد.

از بلند کردن اجسام سنگین و حمل آن ها به تنهایی خودداری کنید. از کفش های لغزنده در هنگام راه رفتن های طولانی هرگز استفاده نکنید. هنگام خرید و رانندگی حرکات زیادی سنگین انجام ندهید با از بروز کمردرد پیشگیری کنید.

  • در این زمینه بخوانید…

جلوگیری از کمردرد

مراقبت از کمر درد

پیشگیری از کمر درد

منبع : کتاب درمان آسان کمردرد

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Print Friendly
Tagged with:  
Share →

Visit Us On Facebook