173684

وقتی به صورت خمیده روی صندلی می‌نشینیم، مهره دیسک بیرون زدگی پیدا می‌کند، در واقع آرتروز افرادی را که صاف نمی‌نشینند و روی صندلی خم می‌شوند را تهدید می‌کند و آن وقت است که باید به  آرتروز ستون فقرات  شک کرد و به درمان آرتروز ستون فقرات پرداخت.

کمر درد، دردهای گردنی و دردهای عضلانی پراکنده در میان کارمندان بسیار شایع هستند و به چند نکته باید توجه داشت، نخست ابزار کار این افراد از جمله میز، صندلی و مانیتور کامپیوتر است که از آن تحت عنوان ارگونومی یاد می‌شود و در دنیای مدرن امروز مورد توجه قرار دارد.

ارگونومی یعنی ابزار کارشما متناسب با نیازهای فیزیولوژیک بدنتان باشد. همین که ارتفاع میز با قد فرد متناسب باشد، مانیتور در راستای چشم‌ها قرار بگیرد و خیلی کوتاه یا بلند نباشد و از زیرپایی برای نشستن‌های طولانی استفاده شود، یعنی شما قواعد ارگونومی را رعایت کرده‌اید. صندلی‌ هم بهتر است متناسب با ساختار بدنی فرد بوده و انحنا و قوس بدن در آن لحاظ شده باشد و ارتفاع اش به درستی تنظیم شود.

کسانی که با کامپیوتر سروکار دارند، ماوس و صفحه کلید را به طور صحیح مورد استفاده قرار دهند. اگر دست به هنگام استفاده از این وسایل هم راستای بدن قرار نگیرد و متناسب با وضعیت بدنی افراد نباشد، دردها و اختلالات اسکلتی – عضلانی به سراغشان خواهد آمد.

قطعا استفاده مداوم و غیرصحیح با صدماتی همراه است. جدای از آرتروز، سندروم‌های گیرافتادگی عصب‌های مچ دست، گرفتگی مچ دست و سندروم تونل کارناپال در کسانی که از ماوس و صفحه کلید به طرز بدی استفاده می‌کنند، بسیار شایع است.

اما گردن درد افرادی را گرفتار می‌کند که به مدت طولانی در یک موقعیت ثابت قرار می‌گیرند، بویژه افرادی که هنگام مطالعه یا نوشتن سرشان را پایین می‌اندازند. این اشخاص به میزان زیادی در معرض ابتلا به آرتروز گردن هستند.

وقتی به صورت خمیده روی صندلی می‌نشینیم، مهره دیسک بیرون زدگی پیدا می‌کند، در واقع آرتروز افرادی را که صاف نمی‌نشینند و روی صندلی خم می‌شوند را تهدید می‌کند.

البته این گونه نیست که کارمندان تصور کنند اکنون همگی در معرض ابتلا به آرتروز هستند، بلکه تاکید ما بیشتر بر انجام اقدامات پیشگیرانه است. در واقع اصلاح شیوه‌های غلط نشسستن، برخاستن و استفاده از وسایل به شکل صحیح آن در محیط‌های کاری که چندان هم سخت نیستند، می‌تواند از ابتلای فرد به این مشکلات دست و پاگیر در آینده  جلوگیری کند.

علاوه بر این لازم است افراد موقعیت خود را چندین بار در طول روز تغییر بدهند و در حین کار هر نیم ساعت تا یک ساعت وضعیت خود را تغییر دهند، از پشت میزشان برخیزند و حرکات کششی انجام بدهند.

انجام حرکات نرمشی در هر روز، پیاده‌روی سبک و شنا سه روز در هر هفته و انجام تمرین‌های آرامش‌بخش و دوری از تنش‌ها و استرس‌های روحی هم از جمله اقداماتی است که توجه به آن ها بسیار پسندیده و کمک‌ کننده است.

اگر افراد علائمی مانند درد در نواحی مختلف یا گزگز را مشاهده کردند هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنند. زیرا هرچه قدر این دردها زودتر تشخیص داده شوند، مداوایشان راحت‌تر است و می‌توان جلوی پیشرفت‌شان را گرفت. بنابراین هرچه بیماری پیشرفته‌تر باشد، درمان سخت‌تر و پیچیده‌تر خواهد شد.

منبع : بچه شمرون

دکتر علی فرخانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی
اصفهان.خیابان شمس آبادی.چهارراه قصر.روبروی بانک ملت.کوی26(دهش)





Print Friendly
Tagged with:  
Share →

Visit Us On Facebook